Samen voor een sterke basis: van voorschool tot vervolgonderwijs 

De gemeente Den Haag, schoolbesturen, kinderopvang, jeugdhulp en welzijnsorganisaties zetten de komende jaren gezamenlijk de schouders onder één doel: zorgen dat alle Haagse kinderen en jongeren een sterke basis hebben om op te groeien, te leren en zich te ontwikkelen. De partners bouwen verder op de brede samenwerking van de afgelopen jaren en verankeren wat goed werkt. Zo kunnen alle partners in de stad nog beter inspelen op de uitdagingen van deze tijd. 

Kinderen van het Montessori Kindcentrum John F. Kennedy.

“Ieder kind en iedere jongere moet de kans krijgen zich te ontwikkelen, ongeacht waar zijn of haar wieg staat,” aldus wethouder Hilbert Bredemeijer (Onderwijs). “Door intensief samen te werken, van kinderopvang tot vervolgonderwijs en van jeugdhulp tot welzijn, versterken we de basis. We zetten door wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd en zorgen ervoor dat elke leerling en student gezien, gesteund en uitgedaagd wordt.” 

Toekomstbestendige ontwikkelingen

De Haagse Educatieve Agenda 2026-2032 is ontwikkeld en onderschreven door alle partners en richt zich op een onderwijs- en ontwikkelomgeving die flexibel, inclusief en toekomstbestendig is. Samenwerking, solidariteit en gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn essentieel om uitdagingen zoals personeelstekorten, maatschappelijke ongelijkheid en de druk op mentaal welzijn aan te pakken. Dat betekent: gezamenlijke inzet van alle betrokken partners in de stad, aandacht voor een drempelloze ontwikkeling van voorschool tot vervolgonderwijs, en investeren in de mensen die iedere dag met Haagse kinderen en jongeren werken.  

Voortbouwen op wat werkt

De Haagse Educatieve Agenda 2026-2032 is ontwikkeld en onderschreven door alle partners en richt zich op een onderwijs- en ontwikkelomgeving die flexibel, inclusief en toekomstbestendig is. Samenwerking, solidariteit en gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn essentieel om uitdagingen zoals personeelstekorten, maatschappelijke ongelijkheid en de druk op mentaal welzijn aan te pakken. Dat betekent: gezamenlijke inzet van alle betrokken partners in de stad, aandacht voor een drempelloze ontwikkeling van voorschool tot vervolgonderwijs, en investeren in de mensen die iedere dag met Haagse kinderen en jongeren werken.  

1. Bouw aan sterke sectoroverstijgende netwerken 

Kinderen en jongeren moeten kunnen rekenen op een stevige basis en een netwerk dichtbij huis. De samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, jeugdhulp, ouders, welzijn, zorg, sport en cultuur wordt verder uitgebouwd. Schotten worden doorbroken en ondersteuning wordt dichterbij het kind georganiseerd. 

2. Samen leren: ononderbroken ontwikkeling in inclusief en taalrijk onderwijs 

Kinderen moeten soepel kunnen doorstromen van voorschool tot vervolgonderwijs. Taalontwikkeling speelt daarbij een grote rol, net als inclusieve kindervang en inclusief onderwijs, waarin elk kind zich welkom voelt en passende ondersteuning krijgt.  

3. Professionals in positie: voor het onderwijs van vandaag en morgen 

Den Haag investeert in de ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid van pedagogisch professionals en docenten. Hun werk is cruciaal. Daarom worden opleidingsroutes versterkt, wordt kennis nog beter gedeeld en het werkklimaat verbeterd. 

4. Creëer flexibele leeromgevingen voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt en veerkrachtige stad 

De stad en regio worden nog actiever betrokken als leeromgeving. Leerlingen en studenten werken aan actuele maatschappelijke vraagstukken en worden voorbereid op de arbeidsmarkt van morgen. Daarnaast blijft er aandacht voor een leven lang ontwikkelen voor volwassenen, zodat iedereen mee kan blijven doen. 

Lees de Haagse Educatieve Agenda 2026-2032 Begin externe link: hier(Externe link), eind externe link..

Contact

Hoe kunnen we helpen?