De toekomst van Den Haag Centraal is groen, leefbaar en levendig

Een levendig, groen en goed verbonden gebied. Dat is het toekomstbeeld voor de omgeving Den Haag centraal in 2040. Dit presenteerde het stadsbestuur vandaag in de ‘ontwikkelvisie Den Haag Centraal’. In het gebied komen meer woningen, betere verbindingen voor voetgangers en fietsers en meer groen. Daarnaast komt er ruimte voor voorzieningen en meer kantoren. In het gebied komen de komende jaren 2.250-2.500 woningen, 130.000 m2 kantoor en 21.140 m2 maatschappelijke voorzieningen, zoals huisartsen, apotheken, wijkcentra, onderwijs en cultuur.

Toekomstige groene stadsentree

Wethouder Robert van Asten (Stedelijke Ontwikkeling): “We willen dat ook de omgeving Den Haag Centraal voor mensen écht aanvoelt als een leefbaar gebied. Een plek waar je graag rondwandelt, woont en werkt; dat de hele dag door leeft. Dat gaan we mogelijk maken, met heldere plannen voor het gebied. Het gebied rondom Centraal is het visitekaartje van onze stad. Die gaan we de komende jaren stevig opknappen.”

Aantrekkelijke, autovrije wandelroutes

De ontwikkelvisie staat vol ambities. Zo komt ten oosten van Den Haag Centraal een nieuw groen plein: het Haagse Loperplein, onderdeel van de zogeheten ‘Haagse Loper’. Dit is een aantrekkelijke, autovrije wandelroute door de stad van het Spui, via de Turfmarkt, naar de Theresiastraat. Langs deze looproute vinden wandelaars op de begane grond van de omliggende gebouwen allerlei voorzieningen. Door de vernieuwing van de Koninklijke Bibliotheek ontstaat er ruimte voor de ontwikkeling van een nieuw plein als onderdeel van de Haagse Loper.

Haagse Loperplein

Verbinden Rivierenbuurt met het centrum

In de plannen ligt onder andere focus op het beter verbinden van de Rivierenbuurt met het centrum. Zo wordt de kruising bij de Nieuwe Haven eenvoudiger gemaakt en prettiger voor voetgangers en fietsers. Ook krijgt de Ammunitiehaven een stuk groenere ‘voorkant’, waarbij gebouwen in plaats van naar de Turfmarkt richting de Rivierenbuurt gebouwd worden. Daarnaast wordt de historische gracht langs de Oranjebuitensingel en de Boomsluiterskade/Zwarteweg, tussen de Ammunitiehaven en Schedeldoekshaven, weer zichtbaar. De overkluizing die er nu ligt wordt vervangen door twee losse bruggen. Met deze plannen wordt de Rivierenbuurt beter met de binnenstad verbonden.

Toekomstige groene ‘voorkant’ Ammunitiehaven

Groen busdek

Ook is er de ambitie om het dek, waar nu het busstation, ligt te vergroenen. Deze zogeheten ‘Groene Kamer’ wordt een plek om in de zon te wachten op de trein, tram of bus, maar ook om te spelen of te sporten. Met (groene) toegangspaden wordt het gebied beter bereikbaar voor fietsers en voetgangers. Zo wordt onder andere de Rijnstraat in de plannen vergroend.

Meer ruimte voor voetganger en fietser

Voetgangers en fietsers gaan meer ruimte krijgen in de omgeving Den Haag Centraal. Bijvoorbeeld bij het Prins Bernhardviaduct, dat vernieuwd wordt. Op het nieuwe viaduct is er minder ruimte voor auto’s (nog maar 2 rijbanen) waardoor er meer ruimte ontstaat voor groen, bomen, fietsers en voetgangers. 

Auto’s gaan op een andere manier door het gebied, waardoor het mogelijk wordt om drukke kruispunten en de openbare ruimte efficiënter in te richten. Het oude centrum en het Spuikwartier blijven toegankelijk voor auto’s via het Prins Bernhardviaduct en de Bezuidenhoutseweg; de Rivierenbuurt onder andere via het Schenkviaduct.

Op de Schedeldoekshaven en Ammunitiehaven neemt het aantal auto’s af, omdat hier geen doorgaand verkeer meer gaat rijden. Daardoor kan hier op bepaalde plekken een snelheidslimiet van 30km/u worden ingesteld. Zo worden de straten veiliger en aantrekkelijker en blijven tegelijkertijd de wijken bereikbaar voor bestemmingsverkeer.

Buurt in verandering

De afgelopen jaren is het gebied rondom het station al flink veranderd: het Anna van Buerenplein is veiliger en prettiger gemaakt door het plaatsen van betere verlichting, meer groen en zitbanken. Op het Koningin Julianaplein wordt gebouwd aan de nieuwe, groene stadsentree van Den Haag en langs de A12 staan sinds 2022 The Roofs. Ook de Koekamp heeft een flinke opknapbeurt gehad en de aanlegsteiger voor bootjes in de Paxhaven ligt klaar voor gebruik.

Nieuw stuk Haags centrum

Het gebied Den Haag Centraal is onderdeel van de plannen voor het Central Innovation District (CID). Dit is een nieuw stuk Haags centrum. Het economische hart van de stad, waar overheid, wonen, onderwijs en bedrijfsleven bij elkaar komen. Een internationaal knooppunt tussen en rondom de drie grootste Haagse stations: Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI.

Voor meer informatie zie: Begin externe link: Ontwikkelvisie Den Haag Centraal(Externe link), einde externe link.. Dit jaar verschijnt ook het Beeldkwaliteitsplan Den Haag Centraal waarin onder andere staat wat de uitstraling van de gebouwen en de openbare ruimte in het gebied wordt.