Nieuws
Bijna 80 miljoen euro voor Haagse investeringen in de Binckhorst
Het kabinet investeert tientallen miljoenen in de bereikbaarheid en voorzieningen van Den Haag. Daaronder vallen grote investeringen in Haagse projecten zoals de Vlietlijn en het Waterfrontpark in de Binckhorst. Ook trekt het kabinet veel geld uit voor het spoor van en naar Den Haag. Dat blijkt uit de verdeling van de Woningbouw en Mobiliteitssubsidie die het kabinet maandag publiceerde.

In de Binckhorst verrijzen 5.000 woningen en vanaf 2027 staan er nog 7 tot 8.000 op de planning. Daarmee vervult de Binckhorst een sleutelrol in de ontwikkeling van de stad, en de regionale woningbouwopgave. Om die groei leefbaar te houden investeert het Rijk nu veel geld in de mobiliteit en openbare ruimte in het gebied.
Het grootste deel, bijna €45 miljoen, ontvangt de gemeente voor een betere inpassing van de Vlietlijn – de toekomstige tramlijn die de Binckhorst en omliggende gebieden ontsluit. De subsidie maakt een tunnel in de sporendriehoek mogelijk, waardoor de tram sneller kan blijven rijden en het op straat veiliger wordt voor voetgangers en fietsers.
Hier bovenop ontvangt Den Haag ook nog eens €33 miljoen euro voor het noordelijke deel van het Waterfrontpark langs de Mercuriusweg. Dit park biedt een groene oase voor de huidige én toekomstige bewoners van de Binckhorst, het CID en het bestaande centrum van de stad.
Wethouder Robert van Asten, Stedelijke Ontwikkeling, is dan ook ontzettend blij met de bijdrage van het Rijk: Dit is geweldig nieuws voor iedereen die in Den Haag woont of wil wonen. De tram maakt de bouw van duizenden extra woningen mogelijk en met dit geld kunnen we ervoor zorgen dat deze nog beter in de Binckhorst past. Dit is het steuntje in de rug dat ons helpt om van de Binckhorst de bijzondere wijk te maken die we voor ons zien.
Versterking Oude ijn
Ook de Oude Lijn kan rekenen op extra investeringen vanuit het Rijk. Deze spoorlijn verbindt als sinds 1847 de steden Leiden, Den Haag, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht met elkaar. Tot 2040 komen er 400.000 inwoners bij in deze regio, waarvoor 170.000 woningen worden gebouwd en 80.000 arbeidsplaatsen gerealiseerd. Om die extra inwoners te kunnen vervoeren zijn extra investeringen in het spoor en de stations onmisbaar.
Wethouder Arjen Kapteijns, Mobiliteit, reageert dan ook enthousiast: We zijn blij met de aanvullende bijdrage van het rijk in de Oude lijn, daarmee kan een goede eerste stap genomen worden om stations te verbeteren waaronder Laan van NOI. Dat is echt nodig omdat Den Haag de komende jaren groeit en het van belang is dat het OV nog beter wordt. Voor het totale pakket om alle verstedelijking mogelijk te maken zijn nog wel aanvullende investering nodig voor nieuwe stations, frequentie verhoging sprinters en volledige viersporigheid. Daar hopen we volgend jaar met het rijk afspraken over te kunnen maken.
