Nieuws
Verdere daling aantal vervuilende voertuigen in Den Haag
Sinds 1 januari 2025 heeft Den Haag, samen met 17 andere steden in Nederland, een zero-emissiezone (ZE-zone). In een zero-emissiezone zijn alleen bedrijfswagens zonder schadelijke uitstoot, zoals elektrische voertuigen, toegestaan. Zonder ontheffing mogen de meeste bestel- en vrachtwagens die op benzine, lpg of diesel rijden hier niet meer rijden. De eerste resultaten laten zien dat er steeds minder vervuilende voertuigen in de ZE-zone van Den Haag rijden en dat is goed nieuws voor de luchtkwaliteit in de stad en de gezondheid van bewoners.
Wethouder Barker: “Het uitfaseren van de vervuilende wagens is een grote opsteker voor de
luchtkwaliteit in Den Haag”
Nadat eerst een half jaar gewaarschuwd is, krijgen eigenaren van bedrijfswagens die nog
niet voldoen aan de nieuwe eisen, sinds juli een boete. De meeste ondernemers voldoen
aan de nieuwe regels blijkt uit recente cijfers. Om ondernemers die de overstap nog
moeten maken te helpen, kunnen zij vanaf 1 oktober opnieuw een subsidie aanvragen bij
de gemeente. Dit is een vergoeding voor het slopen van vervuilende voertuigen.
Wethouder Robert Barker (Buitenruimte, Milieu) over de nieuwe regels in het centrum:
“Minder dan 1 procent van de voertuigen die nu in de zero-emissiezone rijden,
overtreedt de regels. Dit laat zien dat veel ondernemers zich goed hebben voorbereid op
de invoering. Het uitfaseren van de vervuilende wagens is een grote opsteker voor de
luchtkwaliteit in Den Haag.”
Weinig overtredingen
Sinds juli rijden er veel minder vervuilende voertuigen in de zero-emissiezone. Slechts
0,93% van alle bestelauto’s in de zone overtreedt de regels. Het gaat dan om
bestelwagens met emissieklasse 0 tot en met 4 zonder ontheffing. In juli is het aantal
overtredingen nog verder, namelijk met de helft, gedaald. Voor vrachtauto’s
(emissieklasse 0-6 van voor 2017) is het effect van de zero-emissiezone zelfs nog groter.
Het aantal ritten door vrachtwagens die niet toegestaan waren, veranderde van 9,97%
(in januari) naar 1,48% (in juli). Verder daalde het aantal overtredingen van 2.348 unieke
bestel- en vrachtauto’s (tijdens de waarschuwingsperiode) naar nog maar 1.026 unieke
voertuigen (in juli).
Sloopregeling per 1 oktober weer opengesteld
Naast in Den Haag zijn er nog 17 zero-emissiezones in Nederland. De komende jaren
volgen er nog meer. Ook zal de zone in Den Haag volgend jaar uitgebreid worden naar de
kuststrook. Om ondernemers in de stad ook nu te helpen zich daarop voor te bereiden
stelt de gemeente opnieuw de sloopregeling open. Na het succes van eerdere rondes is
dit keer 1,5 miljoen beschikbaar voor het slopen van vervuilende (bestel)wagens. Voor
een gesloopte wagen ontvangt een ondernemer 3.500,- euro.
Per 1 oktober kunnen ondernemers weer een subsidie aanvragen: Begin link: Subsidie aanvragen voor sloop oude bestelauto’s – Den Haag, einde link.
Meer informatie
Op www.logistiek070.com staat alle informatie over de regels, ontheffingen en
mogelijkheden om over te stappen op schone stadslogistiek in Den Haag.