Den Haag verbetert bereikbaarheid met progressief parkeertarief

Om de bereikbaarheid van drukke plekken in Scheveningen en het Oude Centrum te verbeteren, voert de gemeente Den Haag per 2026 een ‘progressief parkeertarief’ in. Daarmee blijft kort parkeren mogelijk, terwijl langdurig parkeren wordt ontmoedigd. Zo blijft de stad toegankelijk voor bewoners, bezoekers en ondernemers.

Het gaat in totaal om 22 straten: vijf in Scheveningen en 17 in het Oude Centrum, hier geldt een dagkaarttarief van 50 euro. Deze dagkaart heeft duidelijk effect gehad. Straten zijn rustiger en vergunninghouders vinden sneller een parkeerplek. Wel geven ondernemers aan dat hun klanten hierdoor minder snel voor een korte boodschap kunnen komen, iets waar de nieuwe regeling beter rekening mee houdt.

Wethouder Arjen Kapteijns (Mobiliteit): “Den Haag groeit en er is weinig ruimte op straat. Omdat ruimte niet vanzelf ontstaat, moeten we bewuste keuzes maken. Eén van die keuzes is de invoering van een progressief parkeertarief op twee drukbezochte plekken in de stad. Dit betekent dat elke tien minuten het parkeertarief stijgt. Hiermee blijft kort parkeren mogelijk en wordt lang parkeren ontmoedigd, zonder dat het ten koste gaat van kort winkelbezoek.”

Hoe werkt het progressief tarief

Op de twee genoemde locaties stijgt het parkeertarief per tien minuten. Hoe langer iemand parkeert, hoe hoger het tarief. Dit kan oplopen tot maximaal €50 als je langer dan anderhalf uur blijft staan. In omliggende gebieden wordt een tussentarief van €4,85 per uur ingevoerd, om te voorkomen dat parkeerders uitwijken naar goedkopere wijken en daar parkeeroverlast veroorzaken.

Kapteijns legt uit: “We moeten slim omgaan met de ruimte die er is. Het progressief parkeertarief voorkomt langdurig straatparkeren op drukke plekken. Het is een van de maatregelen om te sturen op autogebruik, waarbij kort parkeren op straat wel toegankelijk blijft. Als je langer in de stad moet zijn, zijn er andere betaalbare initiatieven. Bijvoorbeeld via SlimParkeren.nl. Daarmee kun je de hele dag parkeren voor €7,50, inclusief een tramkaartje naar het centrum of Scheveningen.”

Onderdeel van de mobiliteitstransitie

De invoering van het progressief parkeertarief is onderdeel van de bredere Parkeerstrategie Den Haag 2021–2030. Met deze strategie zet de gemeente in op ruimte efficiënte mobiliteit, waarbij de beschikbare openbare ruimte eerlijker wordt verdeeld tussen auto’s, fietsen, voetgangers en groen. Het progressief parkeertarief sluit aan bij deze koers: het maakt efficiënter gebruik van de beperkte ruimte mogelijk en stimuleert het gebruik van alternatieven. Zo draagt het bij aan een toekomstbestendige stad waarin bereikbaarheid en leefkwaliteit hand in hand gaan.

Contact

Hoe kunnen we helpen?