Hulp en advies op het gebied van inkomen en uitgaven

Heeft u problemen met uw inkomen of heeft u moeite om elke maand uw huur en andere vaste lasten te betalen? Bijvoorbeeld doordat er beslag op uw inkomen is gelegd of omdat uw gezinssituatie is veranderd? Kom dan naar het spreekuur van de consulenten maatschappelijke ondersteuning van de gemeente. Of loop binnen bij de Helpdesk Geldzaken.

Een gesprek bij de consulenten maatschappelijke ondersteuning (CMO) en de Helpdesk Geldzaken is gratis en vertrouwelijk.

Onderwerpen

De consulenten maatschappelijke ondersteuning kunnen u helpen met:

  • inzicht krijgen in uw financiĆ«le situatie
  • het berekenen van de beslagvrije voet (bij loonbeslag op uw inkomen)
  • het geven van informatie of advies over financiĆ«le onderwerpen (zoals schulden, toeslagen, overige inkomensvoorzieningen)
  • het bemiddelen bij problemen met (overheids-)instanties
  • het doorverwijzen naar een instantie die uw probleem beter kan oplossen

De consulenten maatschappelijke ondersteuning kunnen u niet helpen met:

  • het invullen van uw belastingaangifte. Hiervoor kunt u contact opnemen met de Belastingdienst: www.belastingdienst.nl.
  • consumentenzaken, zoals energie en telefonie. Hiervoor kunt u terecht bij de Helpdesk Geldzaken of het Juridisch Loket van de Rijksoverheid: www.juridischloket.nl.
  • u de weg wijzen in wet- en regelgeving en het opstellen van brieven en bezwaarschriften. Hiervoor kunt u een afspraak maken bij de sociaal raadslieden via de Klantenservice SZW of de Advies- en informatiebalie.

    Meenemen naar afspraak

    Wat u mee moet nemen naar de afspraak hangt af van uw vraag of probleem. Neem in ieder geval mee:

    • actuele gegevens van uw inkomen, zoals uw uitkeringsspecificatie, salarisstrook of toeslagen
    • alle papieren die met uw vraag of probleem te maken hebben
    • uw DigiD. Voor het online regelen van veel (overheids-)zaken heeft u een DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via www.digid.nl

    Afspraak maken

    De consulenten maatschappelijke ondersteuning houden spreekuur op de stadskantoren Centrum en Escamp. U kunt voor dit spreekuur een afspraak maken via:

    Langskomen zonder afspraak

    U bent ook van harte welkom bij de Helpdesk Geldzaken op verschillende locaties in Laak.
    U kunt daar zonder afspraak langskomen van 9.00 tot 10.00 uur voor:

    • al uw vragen over geld
    • directe besparingen op uw uitgaven
    • het controleren van bijvoorbeeld uw toeslagen

    Afspraak voor een uitgebreid gesprek

    U kunt ook een afspraak maken voor een uitgebreider gesprek van 1 uur. Als het nodig is, kan er ook een vervolgafspraak worden gemaakt. De Helpdesk gaat vertrouwelijk om met uw informatie. Ga naar www.helpdeskgeldzaken.nl. Daar vindt u meer informatie over de Helpdesk Geldzaken en hoe u een afspraak kunt maken. U kunt ook een e-mail sturen naar helpdeskgeldzaken@denhaag.nl of bellen naar (070) 353 61 88.

    Voor wie?

    Alle inwoners van Den Haag.

    Kosten

    Gratis.

    Hoe lang duurt het?

    Een spreekuurbezoek bij de consulenten maatschappelijke ondersteuning duurt 1 uur. Als het nodig is, kan er een vervolgafspraak worden gemaakt.