1e inschrijving BRP vanuit het buitenland met verblijfsvergunning

Heeft u de nationaliteit van een land buiten de EU/EER of Zwitserland? Heeft u nooit eerder in Nederland gewoond en gaat u 4 maanden of langer in Den Haag wonen? Dan moet u zich bij de gemeente inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit bent u wettelijk verplicht.

Heeft u eerder in Nederland gewoond? Heeft u al een Burgerservicenummer of sofinummer? Of blijft u korter dan 4 maanden? Ga dan naar Opnieuw inschrijven in de BRP.

Voorwaarden

  • U heeft een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit kan zijn:

    • een geldig verblijfsdocument
    • de verblijfsaantekening van de IND in het paspoort
    • de sticker machtiging voorlopig verblijf (MVV)
    • de beslissingsbrief van de IND (toelating en verblijf, TEV)
    • de uitnodigingsbrief van de IND voor het afhalen van uw verblijfsdocument.
  • U komt 4 maanden of langer in Den Haag wonen.
  • U was niet eerder ingeschreven in Nederland.
  • U heeft nog geen Burgerservicenummer (BSN) of sofinummer.

Nodig bij de afspraak

  • Een geldig identiteitsbewijs (dit mag geen rijbewijs zijn).
  • Een bewijs van rechtmatig verblijf (zie bij Voorwaarden).
  • Een bewijs van bewoning.
  • Alle gezinsleden die zich willen laten inschrijven, moeten meekomen naar de afspraak. Dus ook baby’s, jonge kinderen en ouderen.

Heeft u asiel aangevraagd? En heeft u (nog) geen definitieve beslissing op uw aanvraag ontvangenen? Neem dan ook het volgende mee:

  • Uw geldige Vreemdelingen Identiteitsbewijs (VI) of verblijfsdocument.
    Zie de informatie Vreemdelingen Identiteitsbewijs (Type W en W2) van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
  • Het rapport eerste en nader gehoor van de IND.
  • Bent u alleenstaand en minderjarig? Dan heeft u een voogd van de Stichting Nidos. Neem in dat geval ook uw voogdijbeschikking mee.

    Bent u in het buitenland geboren, getrouwd of gescheiden? Neem dan ook uw buitenlandse documenten mee. Bijvoorbeeld: 

    • uw geboorteakte
    • de geboorteakten van uw partner en/of uw kinderen
    • uw huwelijksakte of bewijs van geregistreerd partnerschap
    • echtscheidingspapieren
    • adoptiepapieren en/of een overlijdensakte van uw partner of kind

    De documenten zijn geen voorwaarde voor inschrijving. Neem ze toch mee. De gemeente kijkt naar deze stukken. Als ze in orde zijn, worden de gegevens  verwerkt in  de BRP.

    Soms heeft uw akte of document een legalisatie en/of vertaling nodig. U kunt dit per land nakijken op de website van de Rijksoverheid. Vul het land in waar uw document is afgegeven.

    Afspraak maken

    • Maak een afspraak via de website.
    • Vul uw nieuwe adres in Den Haag in.
    • Geef aan om hoeveel personen het gaat. Tel alle gezinsleden mee. Anders is er misschien te weinig tijd om iedereen in te schrijven.

    Afspraak maken

    Kom op tijd. Als u te laat komt, kunt u misschien niet geholpen worden.

    Bent u een erkend wetenschappelijk onderzoeker? Valt u onder de kennismigrantenregeling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)? Of heeft u de geprivilegieerde status? Maak dan een afspraak bij The Hague International Centre (THIC) .

    Afspraak maken bij THIC

    Kosten

    Gratis.

    Hoe lang duurt het?

    Meestal wordt uw inschrijving binnen 4 weken verwerkt. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving met een overzicht van uw geregistreerde gegevens.

    Goed om te weten