ID-kaart met storing in chip vervangen

Heeft u eind maart 2021 een brief ontvangen van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)? Deze brief gaat over een storing in de chip van uw identiteitskaart (ID-kaart). U kunt dan gratis een nieuwe ID-kaart aanvragen bij de gemeente of ambassade.

Met de ID-kaart zelf is niets aan de hand. U kunt de ID-kaart gewoon gebruiken om u veilig te identificeren en binnen Europa te reizen.

De ID-kaarten met de storing in de chip zijn uitgegeven tussen 4 januari en 17 maart 2021. Deze kaarten hebben model nummer 012. Dit nummer staat rechts aan de zijkant op de achterkant van de kaart. De storing in de chip komt door de inlogfunctie voor DigiD. De storing start wanneer deze inlogfunctie wordt geactiveerd. Het kan betekenen dat de chip op de kaart niet goed werkt bij een documentenscanner.

Voorwaarden

  • U heeft uw Nederlandse ID-kaart met model nummer 012 aangevraagd in de periode maandag 4 januari tot woensdag 17 maart 2021.
  • U heeft uw ID-kaart toen aangevraagd bij de gemeente, niet bij een ambassade. U kunt dan via deze pagina een afspraak maken bij de gemeente om gratis een vervangende ID-kaart aan te vragen. Meer informatie over hoe een aanvraag werkt, leest u op de pagina Paspoort of identiteitskaart aanvragen.
Let op!
Heeft u uw ID-kaart via een ambassade ontvangen, dan moet u via de ambassade een nieuwe kaart aanvragen. Dit kan niet via de gemeente.

Aanvragen

Als u uw ID-kaart met storing in de chip bij de gemeente heeft aangevraagd, kunt u via deze pagina een afspraak maken om een vervangende, nieuwe kaart aan te vragen. Het vervangen kan tot uiterlijk 1 september 2022.

Neem naar de afspraak uw huidige ID-kaart en een recente pasfoto mee. Uw afspraak is bij de balie van Publiekszaken op Stadhuis Spui of Stadskantoor Leyweg.

Maak een afspraak

Kosten

De vervangende nieuwe ID-kaart vraagt u gratis aan.

Hoelang duurt het?

Na 5 werkdagen kunt u uw ID-kaart bij de balie ophalen. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken.

Goed om te weten

  • Nadat u uw nieuwe ID-kaart heeft ontvangen, krijgt u een brief met pincode van DigiD. Met deze pincode kunt u de inlogfunctie van uw nieuwe ID-kaart activeren.
  • De storing in de chip is een productiefout in de ID-kaarten die zijn aangeleverd bij gemeenten en ambassades. De gemeente kan hier zelf niets aan doen.
  • Meer informatie en veel gestelde vragen en antwoorden over de ID-kaarten met storing in de chip leest u op rvig.nl. Staat uw vraag er niet tussen? Dan kunt u contact opnemen met RvIG via (088) 900 10 00 of info@rvig.nl.
Zie ook: Paspoort en identiteitskaart