Locatie voor elektrisch opladen doorgeven

Rijdt u een elektrische auto, of gaat u binnenkort elektrisch rijden? Wilt u verzekerd zijn van oplaadcapaciteit in uw buurt? Meld u als elektrisch rijder. De gemeente bouwt een openbaar netwerk van oplaadpalen.

De gemeente probeert de oplaadpalen zo te plaatsen dat ze goed gebruikt zullen worden. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met de locaties waar elektrisch rijders wonen of werken, maar ook met de toegankelijkheid van het oplaadpunt.

De openbare oplaadpalen worden nooit gekoppeld aan 1 gebruiker. Iedereen met een elektrische auto kan de oplaadpalen gebruiken.

Voorwaarden

De gemeente gaat de mogelijkheden voor het uitbreiden van de huidige laadcapaciteit onderzoeken als:

  • U een kentekenbewijs of leasecontract van een elektrische auto heeft, of nog geen kentekenbewijs of leasecontract heeft maar verwacht dit binnen 3 maanden te krijgen (aan te tonen met een koopovereenkomst, verklaring leasemaatschappij).
    Een elektrische auto is een wegvoertuig dat bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RWD) staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven. De elektrische energie wordt geleverd door een batterij en de batterij wordt opgeladen via een oplaadpunt buiten het voertuig.
  • U bent ingeschreven als inwoner van Den Haag of minimaal 28 uur in de week in Den Haag werkt (aan te tonen met een arbeidsovereenkomst) of een in Den Haag gevestigde onderneming of organisatie vertegenwoordigt.
  • Er geen ruimte is voor plaatsing en opladen van het elektrische voertuig op eigen terrein, inclusief bij het wooncomplex horende parkeergarages of parkeerkelders. Voor bewoners van een wooncomplex met een gezamenlijke parkeervoorziening is het soms lastig om met de VVE afspraken te maken over de aanleg van een laadpunt in de gezamenlijke garage. Op de website www.mra-e.nl kunt u in de brochure 'Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE' lezen waaraan u moet denken bij de aanleg van een oplaadpunt in een gezamenlijke voorziening en hoe u met de VVE de afspraken kunt vastleggen.

Uitbreiding laadcapaciteit

Na uw melding als elektrisch rijder volgt de gemeente de volgende stappen:

  • De gemeente controleert of het voor u mogelijk is om op eigen terrein op te laden. Als dat zo is, breidt de gemeente de laadcapaciteit niet uit. Dit hangt samen met de richtlijnen van de gemeente dat iedereen zoveel mogelijk op eigen terrein parkeert en dus ook op eigen terrein laadt.
  • De gemeente controleert of de bestaande laadcapaciteit binnen 200 meter loopafstand voldoende is.
  • Als de bestaande laadcapaciteit onvoldoende is, dan probeert de gemeente deze uit te breiden. Dit kan door een extra parkeervak te maken bij een bestaande oplaadpaal, of door een extra oplaadpaal te plaatsen.

Hoe lang duurt het?

Wanneer u zich gemeld heeft, probeert de gemeente binnen een anderhalve maand te bepalen welke actie zij moet ondernemen. Het inrichten van een extra oplaadparkeervak duurt ongeveer 2-4 weken. Dit heeft onder meer met het weer te maken: er kan alleen geverfd worden als 24 uur droog is. De gemeente streeft ernaar om de extra laadpaal binnen 2-4 maanden te plaatsen. De gemeente is daarbij afhankelijk van de planningen van de verschillende partijen die nodig zijn bij de plaatsing. Wanneer het om een ingewikkelde plaatsing gaat, kan het soms langer dan 4 maanden duren.

Kosten

  • Het melden als elektrisch rijder kost niets.
  • Het tarief bij de laadpalen van de gemeente is 30 cent (25 cent, exclusief BTW) per kWh. Er is geen starttarief. Het kan zijn dat uw laadpasdienstverlener per transactie of per kWh extra kosten doorrekent.
  • Bij de Haagse Alfen-palen is laden met een Nuon-pas het goedkoopst.
    De Alfen-paal is te herkennen aan zijn rechthoekige vorm, en hij is volledig in 1 kleur.
  • Bij de Haagse Ecotap-palen is laden met een Ecotap-pas het goedkoopst. De Ecotap-paal heeft afgeronde zijkanten. Het hart van de paal heeft een wat andere kleur dan de zijkant.

Op vergelijkingswebsites kunt u verschillende laadpassen en laadabonnementen met elkaar vergelijken.

Meld u als elektrisch rijder

Om te inventariseren waar de laadcapaciteit het beste uitgebreid kan worden, vraagt de gemeente aan elektrisch rijders om zich te melden. Op basis van de vraag naar oplaadcapaciteit bepaalt de gemeente hoe de laadcapaciteit het beste uitgebreid kan worden.
Meld u als elektrisch rijder

Locaties elektrische oplaadpalen

Bekijk waar nu elektrische oplaadpalen staan op www.oplaadpalen.nl.

Contact

Heeft u vragen? Stel deze dan via denhaagelektrisch@denhaag.nl. Ook als u iets wilt doorgeven kan dat via dit e-mailadres. Bijvoorbeeld krappe parkeervakken bij de oplaadpaal of een enorme drukte bij een oplaadpaal.

Niet-elektrische auto op de oplaadplek

Soms staat er een niet-opladende of niet-elektrische auto op een plek staat die bedoeld is voor het opladen van een elektrisch auto. U kunt hiervan melding doen via Niet opladende auto op oplaadplek melden. Handhavers van de gemeente nemen uw melding mee in hun controleronde door de wijk.

Regels elektrische oplaadpalen

Lees de regels voor het gebruik van elektrische oplaadpalen.

Storing laadpaal

Een storing kunt u doorgeven via het storingsnummer dat op de oplaadpaal vermeld staat. Als dit nummer ontbreekt dan kunt u dit doorgeven via bovenstaand e-mailadres.

Laadpaal wordt niet gebruikt

De gemeente monitort de laadpalen elke maand. Mocht blijken dat een laadpaal niet of nauwelijks gebruikt wordt, dan kan ze besluiten om de kruismarkering te verwijderen of uiteindelijk de paal weg te halen.

Verhuizen

Gaat u verhuizen en had u in de buurt van uw oude adres een laadpaal? Meld u dan opnieuw met uw nieuwe adres. Geef in het opmerkingenveld aan wat uw oude adres was en dat het om een verhuizing gaat. De gemeente kan hiermee rekening houden bij het bepalen waar nieuwe laadpalen komen.

Privé-oplaadpaal

De gemeente plaatst geen oplaadpaal op eigen terrein. U kunt zelf een privé-oplaadpaal laten plaatsen op privéterrein door verschillende aanbieders van oplaadpunten. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op de website van Stichting e-laad.