Educatie over archeologie

Hoe gaat een opgraving in zijn werk? En wat doen archeologen behalve graven nog meer? Wat is leuker dan spelend leren over de geschiedenis van Den Haag? In de archeologielessen van de gemeente mogen kinderen werken met echte oude Haagse voorwerpen. Voel een bot van een koe of houd een dakpan van de Romeinen vast.

De afdeling Archeologie van de gemeente doet al jaren mee aan verschillende onderwijsprogramma’s. Hieronder staat het aanbod. Bent u op zoek naar maatwerk, dan kijkt de afdeling of het mogelijk is aan uw wensen te voldoen. Neem tijdig contact op voor overleg met de Afdeling Archeologie.

Lessen bij de afdeling Archeologie

Deze lessen worden gegeven in het historische pand De Tempel, midden in het Zeeheldenkwartier. De kinderen komen op bezoek bij de afdeling Archeologie Den Haag voor een inspirerende les over archeologie. U boekt deze lessen via Cultuurmenu en Cultuurschakel.

Les via het Cultuurmenu: Komt dat zien! Maak een tentoonstelling met archeologische voorwerpen (groep 7)

Iedere week komen basisscholen op bezoek bij de afdeling Archeologie voor de les 'Komt dat zien!' Via het Cultuurmenu volgen de leerlingen van groep 7de les in menu 3. Op de website van het Cultuurmenu staat hoe scholen zich kunnen inschrijven, wat de kosten voor deelname zijn en welke doorgaande leerlijn wordt gevolgd. Scholen worden met de bus opgehaald en teruggebracht.

Kijk op de website van Cultuurmenu voor meer informatie en het aanvragen van lessen.

Les via Cultuurschakel: Nu ben jij de archeoloog! (groep 7 en 8)

Kom op bezoek bij de Haagse archeologen en ontdek hoe ze werken. Daarna is de beurt aan de leerlingen zelf. Zij mogen graven naar echte oude Haagse voorwerpen, uitzoeken wat de voorwerpen zijn en ontdekken hoe oud ze zijn. Elke groep krijgt een herinnering mee. Op de website van Cultuurschakel kunnen scholen deze les boeken (binnen het programma Cultuur op zijn Haags, wat extra subsidie oplevert). Cultuurschakel kan voor scholen ook busvervoer regelen.

Kijk op de website van de Cultuurschakel voor meer informatie en het aanvragen van lessen.

Cultuurschakel: Mysteries van het Binnenhof (groep 5 en 6)

Leerlingen krijgen een korte inleiding over archeologie en de middeleeuwen. Daarna gaan ze in groepjes aan de slag met echte voorwerpen. Elk groepje krijgt een ‘mysterievraag’ die de kinderen gebruiken in een toneelopdracht. Wie heeft er teveel zout gedaan in de pap van de graaf? En waar is de lievelingsjachthond gebleven? Op de website van Cultuurschakel kunnen scholen deze les boeken (binnen het programma Cultuur op zijn Haags, wat extra subsidie oplevert). Cultuurschakel kan voor scholen ook busvervoer regelen.

Kijk op de website van Cultuurschakel voor meer informatie en het aanvragen van lessen.

Cultuurschakel: Hoe oud is Den Haag? (groep 3 tot en met 6)

Wat zit er in de bodem van de stad en hoe komt dat daar? Welke verhalen vertellen de voorwerpen over de vroegere bewoners van Den Haag? De leerlingen maken een tijdreis aan de hand van een PowerPoint-presentatie. Daarbij is veel ruimte voor eigen vragen. Daarna mogen de leerlingen zelf alle objecten uitgebreid bekijken. Elke groep krijgt een herinnering mee. Op de website van Cultuurschakel kunnen scholen deze les boeken (binnen het programma Cultuur op zijn Haags, wat extra subsidie oplevert). Cultuurschakel kan voor scholen ook busvervoer regelen.

Archeologieles in de eigen klas

Naast de lessen die bij de afdeling Archeologie (De Tempel, Zeeheldenkwartier) worden gegeven, kunt u ook een lessen op locatie aanvragen. U kunt kiezen uit 2 soorten lessen:

  • Een gastles: de archeologiedocent komt bij u in de klas lesgeven.
  • Een leskist: Een houten kist vol materialen en instructies om zelf een archeologieles te kunnen geven in de klas.

Beide soorten locatielessen boekt u via het lesaanbod van Natuur- en Milieueducatie. Hieronder ziet u welke locatielessen er dit schooljaar worden gegeven. Kijk op de website van Milieueducatie voor meer informatie.

Gastlessen in de klas

Een archeologiedocent komt bij u in de klas lesgeven. Alle materialen zijn inbegrepen.

Dolly de Duif zoekt oude en nieuwe spullen (groep 1 t/m 3)

Dolly de Duif komt tevoorschijn uit de leskoffer. Ze is in slaap gevallen nadat ze op visite was geweest bij Dirk de Dennenboom. Die staat naast een weiland waar oude spullen worden gezocht in de grond. En dat is zo spannend! Dirk vertelt dat er tussen zijn wortels ook nog oude dingen kunnen liggen. In de les gaat de klas daarnaar op zoek. Samen zoeken de leerlingen uit waar deze voorwerpen voor zijn gebruikt. Dat doen ze door te vergelijken met dingen van nu.

Kijk op de website van Milieueducatie voor meer informatie en het aanvragen van de les Dolly de Duif.

Van geitenvel tot spijkerbroek (groep 4 t/m 6)

In deze les kijken de leerlingen eerst eens goed naar onze eigen kleding en dan naar het verleden. Wat voor kleding droegen de eerste boerenfamilies op Ypenburg en het Wateringse Veld vroeger en hoe maakte je dat zelf? Wat hadden Romeinse soldaten aan in het fort van Ockenburgh? En wat weten we van de kleding die de stadsbewoners in de middeleeuwen droegen? Hoe werkte weven, stoffen verven en leer bewerken? Dit is een thema-les door verschillende tijden heen, van geitenvel tot spijkerbroek.

Kijk op de website van Milieueducatie voor meer informatie en het aanvragen van de les Van geitenvel tot spijkerbroek.

Aan tafel! 6.000 jaar eten en drinken in Den Haag (groep 7 en 8)

De kinderen verdiepen zich in de vraag of alle lekkere dingen uit de supermarkt er altijd al waren. En zo nee, wanneer kwamen ze dan? Hebben mensen eigenlijk altijd met mes en vork gegeten? Waar lieten ze vroeger hun afval na het eten? En: hoe weten we dit allemaal? Bij deze les, met veel ruimte voor de eigen vragen vanuit de groep, krijgen de leerlingen ook echte oude voorwerpen uit Den Haag in handen.

Kijk op de website van Milieueducatie voor meer informatie en het aanvragen van de les Eten en drinken in Den Haag.

Leskist bij u in de klas

In een leskist vindt u alle onderdelen om in uw eigen klas een archeologieles te kunnen geven. De leskist wordt gratis bij u geleverd en weer opgehaald.

Haagse Hapjes (groep 5/6)

Met de leskist 'Haagse Hapjes' leren de leerlingen aan de hand van verhalen van Haagse archeologen wat mensen vroeger aten. Ze zoeken zelf archeologische vondsten uit en benoemen ze. Zo ontdekken ze dat voedsel vroeger niet alleen heel anders was dan nu, maar ook dat in verschillende tijden verschillend eten te vinden was. Het lespakket bestaat uit 4 korte filmpjes (algemeen, prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen) en een leskist met 6 zakken 'resten van eten'. Aan de hand van een uitleg- en zoekkaart zoeken de leerlingen uit, uit welke periode hun zak komt. De les sluit af met een quiz.

Kijk op de website van Milieueducatie voor meer informatie en het aanvragen van de Leskist Haagse Hapjes.

Escapekist Een archeologisch mysterie

Escapekist: Een archeologisch mysterie (groep 7/8)

Deze leskist werkt geheel volgens het principe Ontwerpend Leren. De leerlingen moeten de kist open puzzelen voordat ze bij het mysterie uit de Romeinse tijd kunnen komen. Daarna worden ze uitgedaagd om mee te denken over de achtergrond van een muntschat die is gevonden bij de aanleg van de Rotterdamsebaan. Ze maken tenslotte zelf een escapekist.

Meer informatie en aanvragen van de Escapekist.


Archeologie 3d in beeld (groep 7/8)

Ook deze leskist gebruikt de methode Ontwerpend Leren. Tegenwoordig zijn 3d-afbeeldingen, Virtual Reality en games ook volop aanwezig in de archeologie. Wat Haagse archeologen in de grond vinden, kun je op die manier makkelijk op een andere plek bekijken. Zoals op het smartbord in de klas. Leerlingen ontdekken de voors en tegens van digitale afbeeldingen en zoeken uit wat zij graag digitaal tot leven zouden willen brengen. Deze leskist kan gebruikt worden als aanvulling op de escapekist, maar ook los. In de kist zitten voorbeelden van opgravingen in Den Haag uit de prehistorie, Romeinse tijd en middeleeuwen.

Meer informatie en aanvragen van de Leskist Archeologie 3d in beeld.

Archeologieles

Gepubliceerd: 9 november 2017Laatste wijziging: 26 juli 2021