Nieuwe bediencentrale op Scheveningen

De bediencentrale aan de haven van Scheveningen wordt vervangen. In het nieuwe gebouw komt de bediening van de Victory Boogie Woogietunnel. Deze tunnel is onderdeel van de Rotterdamsebaan en gaat eind 2020 open.

Vanuit het gebouw aan het Adriaan Maasplein bewaken en bedienen medewerkers tunnels, bruggen en pollers in Den Haag. Ook begeleiden zij al het in- en uitgaande scheepvaartverkeer. Dit gebouw is verouderd en heeft te weinig ruimte om in de toekomst ook de bediening van de Victory Boogie Woogietunnel te huisvesten.

Omdat uitbreiding niet mogelijk is, komt er een nieuw gebouw voor in de plaats. Daarin komt ook de bediening en bewaking van de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel. Voor de nieuwbouw is een voorlopig ontwerp gemaakt.

De huidige bediencentrale op het Adriaan Maasplein
De huidige bediencentrale op het Adriaan Maasplein

Ontwerp nieuwe bediencentrale

De nieuwe bediencentrale komt op de huidige plek van de bediencentrale aan het Adriaan Maasplein te staan. Hier is vanuit het gebouw direct zicht op de havenmond en op zee. Het gebouw is groter. Daardoor kunnen medewerkers van het Havenbedrijf en de bediencentrale op dezelfde plek werken en is er genoeg ruimte om materieel op te slaan.

Maritieme uitstraling

De nieuwe bediencentrale komt op het Noordelijk Havenhoofd, aan het einde van de Scheveningse boulevard en aan de haven. Het gebouw krijgt een maritiem uiterlijk doordat de vormgeving doet denken aan het stuurhuis van zeeschepen. Vanaf de bovenste verdieping van het gebouw is het uitzicht over zee goed en vrij. Dat is belangrijk om scheepvaartverkeer te kunnen begeleiden. Ook aan de oud-vissers is gedacht: net als in de bestaande bediencentrale komt in het nieuwe gebouw op de begane grond een ruimte waar oud-vissers kunnen samenkomen.

Het ontwerp voor de nieuwe bediencentrale
Het ontwerp voor de nieuwe bediencentrale

Planning

De planning voor de nieuwbouw van de bediencentrale is als volgt:

  • 2019: vaststellen ontwerp van de nieuwe bediencentrale
  • 2020: aanbesteding
  • eind 2020: bouw tijdelijke locatie voor de bediencentrale
  • 2021: sloop oude bediencentrale en start nieuwbouw
  • voorjaar 2023: ingebruikname nieuwe bediencentrale

Zie ook: www.rotterdamsebaan.nl

Gepubliceerd: 24 december 2019Laatste wijziging: 9 januari 2020