Boortunnel Rotterdamsebaan

De Rotterdamsebaan bestaat voor een deel uit een geboorde tunnel. Deze tunnel gaat de Victory Boogie Woogietunnel heten. Door te boren in plaats van te graven, is er veel minder overlast voor de omgeving tijdens de bouw van de tunnel.

Terwijl ondergronds continu gewerkt wordt, merkt u bovengronds bijna niets van de bouw van de tunnel. Den Haag heeft met de Hubertustunnel goede ervaringen met tunnelboren.

Opbouw tunnelboormachine bij de Rotterdamsebaan (fotograaf: Jurriaan Brobbel)
Opbouw tunnelboormachine bij de Rotterdamsebaan (fotograaf: Jurriaan Brobbel)

Kenmerken tunnel

Kenmerken van de Victory Boogie Woogietunnel van de Rotterdamsebaan zijn:

  • het ondergrondse deel van de Rotterdamsebaan is ongeveer 1.860 meter lang, daarvan is het geboorde deel ongeveer 1.640 meter lang
  • de boortunnel bestaat uit 2 tunnelbuizen van circa 10 meter doorsnede
  • de buizen liggen op ongeveer 4 meter afstand van elkaar
  • de buizen zijn om de 250 meter met elkaar verbonden door dwarsverbindingen
  • de doorrijhoogte voor het verkeer is 4,70 meter
  • elke tunnelbuis heeft 2 rijstroken
  • het diepste punt van de weg ligt op ongeveer 31 meter onder de grond, ter hoogte van de volkstuinen in Voorburg-West.

Tunnelboormachine

De Victory Boogie Woogietunnel wordt geboord door een tunnelboormachine. Deze machine is een soort rijdende fabriek en bestaat uit een boorschild, het voorste deel met daarin het graafwiel, en volgwagens. Op de volgwagens zitten alle apparatuur, kabels en leidingen die nodig zijn bij de bouw. Een tunnelboormachine is al gauw meer dan 80 meter lang.

Het graafwiel zit helemaal voor op de tunnelboormachine en heeft een diameter van 11,34 meter. Dit grote wiel draait langzaam rond en schraapt de grond laagje voor laagje los. Tegelijkertijd zet de tunnelboormachine zich met hydraulische vijzels af tegen de al gebouwde tunnelbuis. Zo drukt zij zichzelf naar voren. Als de vijzels helemaal zijn uitgeschoven, plaatst de machine zelf een nieuw deel van de tunnelwand.

De tunnelwand bestaat uit ringen van ongeveer 2 meter breed. Elke ring is opgebouwd uit een vast aantal betonnen segmenten. Met een beweegbare robotarm worden de segmenten van een volgwagen gepakt en op hun plaats gezet. Als een ring klaar is, gaat de machine weer verder met haar boorwerk. Per dag kan een tunnelboormachine ruim 15 meter tunnel maken.

Scheidingsinstallatie

Onderdeel van het boorproces is een scheidingsinstallatie. Deze is met pijpleidingen verbonden met de tunnelboormachine. De installatie is nodig om alle grond die wordt uitgegraven te recyclen. Tijdens het boren wordt de grond gemengd met een soort klei: bentoniet. De bentoniet wordt door de scheidingsinstallatie uit de uitgegraven grond gehaald en vervolgens opnieuw gebruikt bij het boren.

Kijk voor meer informatie op www.rotterdamsebaan.nl

Gepubliceerd: 11 juli 2017Laatste wijziging: 5 juli 2018