Afbouwen tunnel Rotterdamsebaan

In 2018 zijn beide tunnelbuizen van de Victory Boogie Woogietunnel geboord. In elke tunnelbuis moet nog veel werk gedaan worden, voordat het verkeer er doorheen kan rijden.

Zo worden tientallen installaties aangebracht, zoals verlichting en ventilatie. Ook worden er 6 verbindingen tussen de 2 tunnelbuizen gebouwd, die later als vluchtroute dienen. En in elke tunnelbuis komt er een wegdek. Al deze werkzaamheden worden in 2019 gedaan.

Kabelkokers

In de tunnelbuizen wordt als eerste een kabelkoker aangelegd. Hierin komen de kabels en leidingen voor alle systemen en technische installaties in de tunnel. De kabelkoker is hoog genoeg om er in te kunnen lopen en komt onder het wegdek te liggen.

Planning

De kabelkoker in de 1e tunnelbuis is gelegd. Tot begin mei 2019 wordt de kabelkoker in de 2e tunnelbuis aangelegd.

Ondergrond wegdek

Nadat de kabelkoker is aangelegd, wordt de ondergrond voor het wegdek aangebracht. Dit is een laag van ongeveer 3 meter hoog. De laag zandcement vormt een egale en stevige ondergrond waar de weg in de tunnel op komt te liggen.

Planning

De ondergrond in de 1e tunnelbuis is klaar. Vanaf eind april tot eind mei 2019 wordt de ondergrond in de 2e tunnelbuis aangelegd.

Dwarsverbindingen

Om de 250 meter komen er dwarsverbindingen die de ene tunnelbuis met de andere verbinden. Om deze dwarsverbindingen te maken, wordt eerst de grond tussen de 2 tunnelbuizen bevroren op de plek waar de verbindingen moeten komen. Het bevriezen van de grond gaat met vrieslansen (stalen pennen) waardoor heel koud pekelwater loopt. Zo valt de grond niet uit elkaar en kunnen de dwarsverbindingen met de tunnelbuizen worden gemaakt. In totaal komen er 6 dwarsverbindingen tussen de tunnelbuizen.

In deze verbindingen komen verschillende installaties zoals verlichting en een telefoon. In geval van nood kan contact worden opgenomen met een tunnelmanagementcentrale. Uiteindelijk komt er voor elke dwarsverbinding een vluchtdeur. Via de vluchtdeuren is het mogelijk om bij ernstige incidenten naar de andere tunnelbuis te vluchten. Deze tunnelbuis wordt bij een incident afgesloten en vrij van verkeer gehouden.

Planning

In november 2018 is gestart met de bouw van de 1e dwarsverbinding. Alle dwarsverbindingen zijn in juli 2019 klaar.

Doorboren van een dwarsverbinding (foto: Jurriaan Brobbel)
Doorboren van een dwarsverbinding (foto: Jurriaan Brobbel)

Pompkelders

Per tunnelbuis worden onder het wegdek 3 pompkelders aangelegd, te weten aan de uiteinden en in het midden. In deze 6 kelders wordt uiteindelijk water dat de tunnel inkomt, bijvoorbeeld tijdens een regenbui, opgevangen. Dat water wordt via het riool onder het wegdek naar de pompkelders afgevoerd. In iedere kelder kan 40 kuub water worden opgevangen. De pompen die in de kelders komen zorgen ervoor dat het water naar gemalen in de omgeving wordt afgevoerd. Totdat de pompkelders gereed zijn wordt regelmatig handmatig het water uit de kelders gepompt en afgevoerd.

Planning

De wanden, vloeren en het dak van de pompkelders in de 1e tunnelbuis zijn eind maart 2019 klaar. Van april tot en met augustus 2019 worden de wanden, vloeren en het dak van de pompkelders in de 2e tunnelbuis gebouwd. Later dit jaar worden de pompen geïnstalleerd en getest.

Wegdek en geleiderail

Het wegdek bestaat uit 3 lagen asfalt. Aan beide zijden van de weg komt een vangrail van beton. Dit is de geleiderail.

Planning

In maart 2019 is de geleiderail gemaakt in de 1e tunnelbuis. In mei 2019 start het werk aan de geleiderail in de 2e tunnelbuis. Deze is in de zomer van 2019 klaar. Het wegdek wordt daarna aangelegd en is in oktober 2019 klaar.

Asfalteerwerkzaamheden in de tunnel (foto: Jurriaan Brobbel)
Asfalteerwerkzaamheden in de tunnel (foto: Jurriaan Brobbel)

Werktijden

De werkzaamheden worden dag en nacht, 7 dagen in de week uitgevoerd.

Contact

Heeft u een vraag over de werkzaamheden of wilt u een calamiteit melden? Neem dan contact op met de Combinatie Rotterdamsebaan via telefoonnummer (088) 400 80 83. Dit nummer is voor noodgevallen 24 uur per dag bereikbaar.

Of kom op dinsdag tussen 15.30 en 16.30 uur langs bij het inloopspreekuur in de bouwkeet bij de Laan van Hoornwijck.

Zie ook: www.rotterdamsebaan.nl
Zie ook: flickr.com

Gepubliceerd: 14 maart 2019Laatste wijziging: 10 april 2019