Uitbreiding P+R plekken Den Haag

Den Haag wil een duurzame en gezonde stad zijn die ook bereikbaar is. Park en Ride (P+R) levert hier een bijdrage aan door automobilisten aan de rand van de stad over te laten stappen op het openbaar vervoer. Daarom gaat de gemeente het aantal P+R plekken uitbreiden.

Dit staat beschreven in het voorstel dat het college van burgemeester en wethouders op 5 juli 2016 naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Wat is P+R?

P+R is een combinatie van auto en openbaar vervoer waarbij u de auto op een P+R terrein aan de rand van de stad parkeert en verder reist met het openbaar vervoer naar bijvoorbeeld de binnenstad of naar Scheveningen. Voor het parkeren en openbaar vervoer koopt u een combinatie-kaartje tegen een voordelig tarief.

Groei van het aantal P+R locaties

Den Haag heeft nu 3.000 P+R plaatsen. Dat aantal moet in 2020 gestegen zijn tot 5.000 en in 2030 tot 10.000. Het college stelt 2 nieuwe locatie voor: bij Forepark en bij station Den Haag Centraal. Daarmee groeit het aantal P+R plaatsen met 1.200. Net buiten Den Haag komen er nog eens 700 tot 1.000 plekken bij. Daarmee komt het totaal aantal in 2020 op zo’n 5.000.

P+R locaties

Uit onderzoek blijkt dat er voor het centrum 4 P+R locaties nodig zijn om het verkeer uit alle richtingen op te vangen. Er komt bij Forepark, direct naast de halte van RandstadRail, een nieuwe P+R locatie met 400 plaatsen. De locaties Hoornwijck, Uithof en Mariahoeve blijven en de laatste 2 locaties worden verbeterd.

Scheveningen

Op drukke zomerse dagen heeft het verkeer naar Scheveningen vanaf het einde van de Utrechtsebaan vertraging en daarna nog eens op de 2 belangrijkste routes richting Scheveningen. Vanuit de parkeergarage CS - New Babylon is de reistijd met met lijn 9 naar Scheveningen 15 minuten. Dit is een aantrekkelijke P+R locatie voor verkeer naar Scheveningen. Hiervoor is samen met HTM en de Q-park een voorstel uitgewerkt. De locatie is alleen in de weekenden en op feestdagen open als P+R en heeft 800 plaatsen. HTM zet vanaf station Den Haag Centraal extra trams in om de capaciteit te vergroten.

De tarieven per 1 januari 2017

Voor alle P+R locaties geldt straks hetzelfde tarief zodat er duidelijkheid ontstaat over P+R-tarieven en om te voorkomen dat er onnodig verkeer door de stad gaat rijden op zoek naar een goedkoper P+R terrein.

De kosten voor een P+R kaart zijn straks:

  • € 5 voor 1 persoon
  • € 6 voor 2 personen
  • € 7 voor 3 personen
  • € 8 voor 4 personen
  • € 9 voor 5 personen

Ter vergelijking: 2 uur parkeren in de binnenstad kost 8 euro.

Park + Bike

Sommige bestemmingen zijn met het openbaar vervoer niet goed te bereiken en lenen zich uitstekend voor Park+Bike: met de auto naar een parkeerterrein en verder fietsen naar de eindbestemming. Den Haag schrijft een prijsvraag uit om een plan te maken om Park+Bike in Den Haag op te zetten.

Verdere procedure

Naar verwachting neemt de gemeenteraad na de zomer van 2016 een besluit over het voorstel en de daarbij horende financiën.

Planning

In het najaar van 2016 worden de 1e verbeteringen voor P+R Uithof en P+R Mariahoeve uitgevoerd. Vanaf januari 2017 is de P+R locatie Babylon in gebruik. P+R Forepark is naar verwachting begin 2018 gereed.

Meer informatie

Meer informatie vindt u in de Doorontwikkeling P+R (RIS294704).

Op de pagina Park en Ride terreinen Den Haag leest u waar alle P+R terreinen in Den Haag en omgeving zijn.

Gepubliceerd: 2 augustus 2016Laatste wijziging: 8 augustus 2017