Onderhoud aan kademuren en bruggen in de stad

Net als veel andere steden heeft Den Haag veel bruggen en kademuren. De gemeente doet het onderhoud hiervan. Zo blijven de bruggen en kademuren veilig en blijft de stad goed bereikbaar en leefbaar.

Goede kademuren zijn nodig voor iedereen die over de kade wil lopen, fietsen of rijden. Maar bijvoorbeeld ook voor een goede waterdoorstroming. De singelgrachten vangen het overtollig regenwater op en zorgen voor een goede afvoer. Veel bruggen en kademuren zijn 100 jaar geleden gebouwd. Deze bouwwerken zijn niet meer berekend op het zware tram-, auto- en vrachtverkeer van tegenwoordig.

Houten fundering

Veel van deze oude kademuren in Den Haag hebben een houten fundering. Het gaat om ongeveer 24 kilometer kademuren. Uit onderzoek blijkt dat de houten fundering op veel plekken is beschadigd door een bacterie. Het is daarom nodig om deze kademuren te vervangen.

Meerjarenprogramma

De gemeente doet regelmatig onderzoek naar de toestand van kademuren en bruggen. In het Meerjarenprogramma Kunstwerken staan de bruggen en de kademuren die vernieuwd moeten worden.

Lees meer over het Meerjarenprogramma Kunstwerken (RIS 280592) en het Meerjarenprogramma Kunstwerken 2018-2021 (RIS 297826)

Onderhoud bruggen en kademuren

Op dit moment werkt de gemeente aan de kademuren en bruggen van:

De volgende kademuren en bruggen staan daarna op de planning:

  • Petroleumhaven/Calandkade: juli 2018 tot en met augustus 2019
  • Suezkade: augustus 2018 tot en met januari 2020
  • Prinsessewal: september 2018 tot en met augustus 2019
  • Hemsterhuisbrug: oktober 2018 tot en met juni 2019
    • Valkenboskade (tussen Laan van Meerdervoort en Thomsonlaan): van december 2018 tot en met juli 2019
    • Kleine Veenkade en Van Boecopkade: januari 2019 tot en met december 2019

      Zo wordt een kademuur vervangen

      Een kademuur vervangen kost veel moeite. Zo worden er aan land- en waterzijde tijdelijke damwanden voor de bestaande muur geplaatst. Afhankelijk van de situatie gaat de aannemer vanaf het water of vanaf de kade werken.

      Bomen langs de kant

      De gemeente houdt bij de vervanging van de bruggen en kademuren zo veel mogelijk rekening met de bestaande bomen. Er wordt altijd bekeken of bomen kunnen blijven. Soms worden bomen tijdelijk verplant en na het werk teruggezet. Soms moeten bomen helaas weg. Bijvoorbeeld als ze dicht op een kademuur staan. De wortels kunnen dan zo erg beschadigen dat ze de werkzaamheden niet overleven. Wanneer de kade klaar is, komen er nieuwe bomen voor in de plaats.

      Lees meer over dit onderwerp op: www.denhaag.nl/bomen

        In maart 2017 werden de bomen aan de Zuidwal verplaatst. Bekijk de video hierover:

        Bomen Zuidwal op vakantie (YouTube-kanaal van de gemeente)

        Grachten

        Grachten smaller maken is helaas niet mogelijk. Het grachtenstelsel werkt als volgt:

        • Gemalen pompen het water naar zee.
        • Bij hevige neerslag werkt het watersysteem in het centrum als een flessenhals. Het water vanuit de lager gelegen gebieden kan niet snel genoeg naar het gemaal getransporteerd worden. Dit komt door de relatief smalle grachten in de binnenstad.
        • Gevolg: de afvoerrichting in het centrum draait om. Het systeem begint af te voeren naar de Vliet. Daardoor komt er extra veel water in de Vliet.
        • Bij versmalling van de grachten wordt het effect van de flessenhals groter. Het risico op wateroverlast in de polders neemt toe. Het regenwater uit de polders kan dan niet worden afgevoerd of de kades stromen over. De kans hierop wordt nog groter vanwege klimaatverandering.
        Flessenhals waterhuishouding Den Haag en polders
        Flessenhals waterhuishouding Den Haag en polders

        Documenten en meer informatie

        Gepubliceerd: 23 oktober 2017Laatste wijziging: 13 november 2017