Verminderen doorgaand autoverkeer Centrum-Noord
In Centrum-Noord rijdt veel doorgaand autoverkeer. Dat zorgt voor drukte, onveilig verkeer en vervuilde lucht. Bewoners-, ondernemers- en andere organisaties hebben een advies gemaakt om dit te verbeteren.
In het advies hebben bewoners-, ondernemers- en andere organisaties oplossingen bedacht om:
te zorgen voor minder (doorgaand) autoverkeer op 3 drukke routes:
- Elandstraat - Hogewal - Scheveningseveer - Mauritskade - Dr. Kuyperstraat
- Laan van Meerdervoort - Javastraat
- Groot Hertoginnelaan - Carnegielaan - Burgemeester Patijnlaan - Laan Copes van Cattenburch
te zorgen voor rustiger verkeer, met:
- meer groen
- veilige en betere fietspaden
- veiligere oversteekplaatsen
- gezondere lucht
- te zorgen dat het gebied ook met de auto goed bereikbaar blijft

Advies
Het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad hebben het advies van bewoners-, ondernemers- en andere organisaties bijna helemaal overgenomen. In dat advies staan 35 projecten. In februari 2022 stelde de gemeenteraad het Implementatieplan Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord vast. Daarmee is bepaald welke projecten als eerste worden opgepakt. Voor veel van die projecten wordt het plan al voorbereid.
Doel maatregelen
De maatregelen zijn bedoeld om:
het doorgaande autoverkeer om te leiden, via de routes:
- Teldersweg - Koningskade – Raamweg
- Teldersweg - Hubertustunnel
- Vaillantlaan - Neherkade - Rotterdamsebaan
- het verkeer veiliger te maken
- te zorgen dat het gebied voor mensen prettig is om te wonen, te werken en te verblijven
Belangrijkste maatregelen
Verbetering doorstroming Raamweg-Koningskade
Op de Koningskade en Raamweg worden de verkeerslichten zo op elkaar afgesteld dat het autoverkeer beter kan doorrijden. Zo wordt deze route aantrekkelijker dan een route door Centrum-Noord.
Proef met een linksafverbod
Op het Zuid-Hollandplein hield de gemeente in oktober 2022 een proef. Het autoverkeer vanaf het Provinciehuis mocht toen niet linksaf de Koningskade inrijden.
De gemeente verwachtte dat door het linksafverbod het verkeer op de Koningskade sneller kon doorrijden. Tijdens de proef was er veel sluipverkeer door Benoordenhout. En op het kruispunt Koningskade/Dr. Kuyperstraat werd door veel autoverkeer gekeerd. Het linksafverbod leidde niet tot een betere doorstroming van het verkeer. Daarom stelt de gemeente geen linksafverbod in.
Minderen autoverkeer en meer groen in de Prinsestraat
Op verzoek van ondernemers bekijkt de gemeente of er een verbod kan komen voor doorgaand autoverkeer om door de Prinsestraat te rijden. Om te voorkomen dat auto’s keren op het kruispunt Prinsestraat/Noordwal/Prinsessewal, kijkt de gemeente ook naar het autoverkeer op de Prinsessewal en omgeving. Misschien besluit de gemeente daarna om de Prinsestraat en Prinsessewal helemaal opnieuw in te richten.
Verminderen autoverkeer Westeinde tussen Assendelftstraat en Jan Hendrikstraat
Doorgaand autoverkeer rijdt veel op het Westeinde. De straat is daar niet voor bedoeld. De gemeente heeft aan ondernemers gevraagd of zij met bewoners willen meedenken over het verminderen van het autoverkeer op het Westeinde naar de Grote Kerk. Na de zomer onderzoekt een werkgroep of dit deel van het Westeinde autoluw kan worden. Aan de werkgroep doen bewoners en ondernemers mee.
Proef eenrichtingsverkeer Scheveningseveer
Er komt een proef op de Scheveningseveer en de Mauritskade tussen het Noordeinde en de Parkstraat. Het gaat om een proef met eenrichtingsverkeer richting Noordeinde. Het eenrichtingsverkeer is nodig om een fietspad te kunnen maken langs de huizen. Tegelijk maakt de gemeente het kruispunt Scheveningseveer/Noordeinde/Zeestraat kleiner. Ook komt er een zebrapad aan de kant van het Hiltonhotel. De proef duurt een half jaar.
Meer bomen en groen
De gemeente wil zorgen dat mensen in het deel van de Javastraat tussen de Alexanderstraat en het Nassauplein prettiger kunnen wonen, werken en verblijven. Zij houdt 2 proeven om te bepalen hoe hier meer bomen en groen kunnen komen. Ook kan er groen komen op de Burgemeester Patijnlaan.
Mobiliteitstransitie
Veel Hagenaars gebruiken voor korte afstanden de auto, terwijl er veel betere mogelijkheden zijn. De gemeente wil inwoners en bezoekers daarom verleiden om op een andere manier te reizen. Bijvoorbeeld met het openbaar vervoer, elektrische deelauto’s of de fiets. Dat is nodig om Den Haag leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar te houden.
Maatregelen volgen
De gemeente houdt in de gaten of de maatregelen werken. De maatregelen kunnen niet allemaal tegelijk worden uitgevoerd. Sommige maatregelen hebben voorrang. Bijvoorbeeld het op elkaar afstellen van de verkeerslichten op de route Koningskade - Raamweg.
Jaarlijks tellen
De gemeente meet hoeveel verkeer er rijdt in een gebied. Dit zijn alle auto’s, fietsers en voetgangers. Van 2022 tot en met 2026 telt de gemeente ieder jaar in de maanden augustus en september. Ook vraagt de gemeente bewoners, ondernemers en bezoekers een vragenlijst in te vullen.
In 2023
De camera’s zijn eind augustus geplaatst om te kunnen tellen in de maand september. De camera’s staan op deze 8 plekken:
- Hubertusviaduct (een camera die verkeer vanaf de Plesmanweg telt en het verkeer op de rijbaan richting het westen)
- Laan van Meerdervoort op de kruising met de Waldeck Pyrmontkade (beide richtingen)
- Groot Hertoginnelaan op de kruising met de Conradkade (beide richtingen)
- Zoutmanstraat bij nummer 36A (beide richtingen)
- Parkstraat bij de kruising met de Kazernestraat (beide richtingen)
- Torenstraat tussen de Noordwal en de Pieterstraat (beide richtingen)
- Het punt waar de Nassau Odijckstraat overgaat in de Nassau Zuilensteinstraat (beide richtingen)
- Neherkade tussen Leeghwaterplein en Slachthuislaan
Resultaat
De gemeente verwacht dat het doorgaande autoverkeer in Centrum-Noord 15% minder druk wordt. In de ochtendspits is het drukker, maar dan neemt het verkeer naar verwachting af met 25%. Dit zorgt voor minder vervuilde lucht.
Samenwerking
Een werkgroep met daarin vertegenwoordigers uit bewoners-, ondernemers-, overheids- en belangenorganisaties heeft sinds 2018 aan het advies gewerkt. De deelnemers van de werkgroep werkten samen met een expert verkeer en mobiliteit. Samen deden zij onderzoek en werkten ze voorstellen uit. Er is goed gekeken wat het voordeel van de maatregelen is voor bewoners, ondernemers en bezoekers.
-
- Stichting Bewonersorganisatie Archipel & Willemspark
- Stichting Bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier
- De Groene Eland
- Ondernemersorganisatie Bankastraat/AWOC
- BIZ Zeeheldenkwartier
- Vereniging Bewonersorganisatie
- Buurtschap Centrum 2005
- BIZ Buurtschap Centrum 2005
- Stichting Wijkorganisatie Kortenbos
- BIZ Hofkwartier
- Bewonersvereniging Hofkwartier
- Ondernemersvereniging Willemspark
- BIZ Winkelgebied Paleis Noordeinde
- Bewonersorganisatie Duinoord
- Stichting Wijkoverleg Zorgvliet
- Binnenstad Ondernemers Federatie (BOF)
- Stichting Binnenstad
- Algemene Vereniging voor Natuurbescherming voor Den Haag en omstreken (AVN)
- Brandweer
- Fietsersbond
- Gemeente Den Haag
- HTM
- Metropoolregio Den Haag-Rotterdam
- Politie
- Reizigersvereniging Rover
- Vereniging Vrienden van Den Haag
- Stichting Voorall
Hiernaast zijn er verschillende belangenorganisaties die geïnformeerd worden.
Meer informatie
Heeft u vragen over de verkeersplannen voor Centrum-Noord? Neem dan contact op met uw belangenorganisatie in Centrum-Noord. U kunt uw vraag ook stellen via centrum-noord@denhaag.nl.
Zie ook
- Raadsbesluit Implementatieplan Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord februari 2022 (RIS310855)
- Raadsbesluit over adviesrapport februari 2021 (RIS307564)
- Aanbieden adviesrapport Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord van belangorganisaties (RIS306204)
- Procesvoorstel kwaliteitsverbetering Centrum-Noord (RIS299604)
- Initiatiefvoorstel HSP en preadvies van het college (RIS292181)
- Haagse Nota Mobiliteit
- Strategie Mobiliteitstransitie 2022 - 2040
- Coalitieakkoord Samen voor de Stad
- Bouwprojecten Internationale Zone
Gepubliceerd: 3 oktober 2022Laatste wijziging: 13 september 2023