Regels voor het gebruik van elektrische oplaadpalen

Lees welke regels gelden voor het gebruik van elektrische oplaadpalen in Den Haag.

Parkeren bij de oplaadpaal

U mag niet met een gewone auto parkeren bij een oplaadpaal. U riskeert dan een boete voor foutparkeren. Dit geldt niet buiten venstertijden die op een verkeersbord bij de oplaadplek staan aangegeven.

De locatie bij de oplaadpaal is bedoeld als een plek om uw auto op te laden. Dit wordt getoetst door te controleren of de laadkabel de auto en de oplaadpaal verbindt. Het is niet de bedoeling dat gebruikers er langer dan noodzakelijk geparkeerd staan. De gemeente is aan het bekijken hoe zij hier in de toekomst mee om wil gaan.

Betaald parkeren

Staat de laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet u ook betalen voor het parkeren.

Maximale parkeerduur

Als er in een gebied een maximale parkeerduur geldt, dan geldt deze ook voor opladende auto's.

Bord bij de oplaadpaal

Als er bij de oplaadpaal een verkeersbord staat met de tekst: ‘10.00 – 22.00 h’, dan geeft dit een venstertijd aan. Dit betekent dat de regelgeving voor het bord alleen binnen deze tijden geldt.

In het geval van een oplaadpaal, betekent dit dat de laadplek tussen 10.00 uur in de morgen en 22.00 uur in de avond exclusief voor opladende auto’s is. Buiten deze tijd mag op deze plek zowel geladen worden, als geparkeerd worden met een normale auto.

Er hangt een bord met venstertijden op het moment dat de parkeerdruk in een gebied hoger dan 90% is. Dit betekent dat ’s nachts 90% of meer van de parkeerplaatsen bezet is. Met het venstertijdenbord probeert de gemeente  ervoor te zorgen dat er ‘s nachts in gebieden met een hoge parkeerdruk zoveel mogelijk parkeerplaatsen beschikbaar zijn.

Kabel

U mag niet vanuit uw huis een kabel over de stoep trekken om uw elektrische auto voor de deur op te laden.  Bijvoorbeeld door een kabelmat te gebruiken. De gemeente Den Haag is altijd verantwoordelijk voor de veiligheid in de openbare ruimte.

Plan van aanpak

Bekijk ook het Plan van aanpak laadinfrastructuur elektrische auto's (RIS279666).

Zie ook

Gepubliceerd: 18 februari 2016Laatste wijziging: 24 oktober 2017