Meerjarenprogramma Verkeersveiligheid 2016 - 2019

De gemeente Den Haag investeert de komende 2 jaar ruim € 8 miljoen in verkeersveiligheid. Dat staat in het Meerjarenprogramma Verkeersveiligheid 2016 - 2019.

Het beleid voor verkeersveiligheid heeft de volgende 10 speerpunten:

Infrastructurele maatregelen:

  • Herkenbare en veilige indeling van de straten
  • Verkeersveilige schoolomgeving
  • 30 kilometer per uur zones
  • Aanpak gevaarlijke kruispunten (blackspots)
  • Kleine verkeersknelpunten/initiatieven klein leed

    Gedrag, educatie en overige maatregelen:

    • Verkeerseducatie
    • Gedragsbeïnvloeding
    • Regelgeving
    • Handhaving
    • Slachtofferhulp

      Vergroten verkeersveiligheid

      Om de verkeersveiligheid te vergroten, worden deze wegen aangepakt:

      • Diamanthorst
      • Hengelolaan
      • Schaarsbergenstraat-Terletstraat
      • Ruychrocklaan
      • Steijnlaan
      • Sportlaan
      • Nieuwe Duinweg
      • Theresiastraat
      • Frederik Hendriklaan

      De herinrichting van die wegen gebeurt zoveel mogelijk tegelijk met andere werkzaamheden om overlast te bepreken.

      Schoolzones en 30 kilometerzones

      Kinderen gedragen zich anders in het verkeer dan volwassenen. Daarom moet een schoolomgeving duidelijk zijn voor weggebruikers. Dit gebeurt door markeringen 'schoolzone'. Daarnaast wordt bij de scholen gekeken of de verkeerssituatie beter gemaakt kan worden met kleine maatregelen. Aandachtspunten zijn vaak oversteekplaatsen, aanrijdroutes met de fiets en de parkeersituatie voor brengen en ophalen. Ongeveer 76 van in totaal 172 schoollocaties moeten de komende jaren nog verkeersveiliger gemaakt worden.

      Verkeersbrigadiers bij een schoolzone

      Het inrichten van alle woonwijken in Den Haag als 30 kilometergebied is belangrijk om de verkeersveiligheid in de woonwijken te verbeteren. Bijna alle woonwijken zijn al ingericht als 30 kilometergebied. De komende jaren zijn de laatste 12 wijken aan de beurt.

      Blackspots

      Blackspots zijn kruispunten waar vaak ongelukken gebeuren. De verkeersveiligheid op deze kruispunten moet beter worden. De komende jaren worden ongeveer 20 gevaarlijke kruispunten verkeersveiliger gemaakt. 

      Dit zal onder andere op de volgende kruispunten plaatsvinden:

      • Beresteinlaan - Hengelolaan
      • Kraayensteinlaan - Hennebergweg
      • Vaillantlaan - Van der Vennestraat.

      Verkeerseducatie

      Verkeerseducatie is een belangrijk onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid. Haagse scholen kunnen gratis gebruik maken van een uitgebreid aanbod aan lespakketten over verkeersveiligheid. Voor basisscholen is er naast het provinciale pakket van 'School op Seef' ook het Haagse pakket 'Veilig Leren fietsen' met de onderdelen 'fietsvaardigheid', 'verkeersplein', 'fietscontroledag' en 'ouder-kind fietsen'. Voor het voortgezet onderwijs zijn er de verkeersprogramma's Totally Traffic en Biking2Skool.

      Basisscholieren doen verkeersexamen op de fiets

      Ouderen op de fiets

      Steeds meer ouderen blijven fietsen, vooral door de opkomst van de e-bike. In 2015 organiseerde de gemeente de eerste Haagse fietsdag voor ouderen. Omdat dit een enorm succes was volgen er de komende jaren meer van zulke dagen. Ook worden dagen georganiseerd om de kennis van de verkeersregels op te frissen en komen er cursusdagen voor de scootmobiel.

      Jongeren in het verkeer

      Den Haag wil de komende jaren meer aandacht geven aan de veiligheid voor jongeren in het verkeer door samen te werken met jongerenorganisaties zoals Team Alert en Responsible Young Drivers. Daarbij zal ingezet worden op de volgende thema’s:

      • het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer
      • afleiding in het verkeer door smartphone gebruik en social media
      • fietsverlichting
      • vermoeidheid in het verkeer na een feest of stapavond

      Meer informatie

      Hier vindt u het Meerjarenprogramma Verkeersveiligheid 2016 - 2019.

      Gepubliceerd: 4 juli 2016Laatste wijziging: 11 september 2019