Vragen en antwoorden over de werkzaamheden Utrechtsebaan

De Utrechtsebaan (A12) wordt opgeknapt. Misschien heeft u vragen over de werkzaamheden. De meest gestelde vragen zijn hieronder beantwoord.

  • De werkzaamheden aan de Utrechtsebaan starten omstreeks januari 2022 en duren tot en met mei 2022. Het werk kon niet eerder en niet later starten. Dat ligt aan de voorbereidingstijd die nodig is. En aan andere wegwerkzaamheden in en rond Den Haag. Die werkzaamheden kunnen niet tegelijk gebeuren, omdat er dan te veel vertragingen en onveilige situaties ontstaan.

    De aanleg van de Rotterdamsebaan moest bijvoorbeeld eerst zijn afgerond. Dit project is sinds begin dit jaar klaar. De Rotterdamsebaan wordt een belangrijke omleidingsroute tijdens de werkzaamheden aan de Utrechtsebaan.

  • De hele Utrechtsebaan wordt opgeknapt, in beide rijrichtingen. Als de rijrichting 'de stad in' wordt opgeknapt, wordt het verkeer omgeleid over de rijbanen die de stad uit gaan. Daarom wordt het verkeer 'de stad uit' de hele periode omgeleid. Er zijn hierna geen nieuwe werkzaamheden meer in verband met het opknappen van de Utrechtsebaan.

    De Utrechtsebaan blijft tijdens het werk bereikbaar voor het verkeer richting het centrum van Den Haag en Scheveningen. Ook toe- en afrit 3 Bezuidenhout blijft tijdens deze werkzaamheden in het algemeen bereikbaar. Alleen tijdens een paar weekenden worden óók de rijrichting 'stad in' en toe- en afrit 3 afgesloten. Het verkeer wordt dan omgeleid. Bekijk hiervoor de planning.

    Het verkeer dat het centrum over de Utrechtsebaan uit wil, wordt tijdens de hele werkperiode omgeleid. Bekijk hiervoor de omleidingsroutes.

  • De Utrechtsebaan is bijna 50 jaar oud en moet daarom worden opgeknapt. Deze werkzaamheden duren ongeveer 4 maanden. Misschien is er meer tijd nodig. Dat ligt aan:

    • Het weer. Sommige werkzaamheden kunnen niet gedaan worden als het sneeuwt of vriest.
    • De hoeveelheid werk. De meeste slijtage is nu nog niet goed te zien. Dat komt doordat de betonnen ondergrond onder het asfalt ligt. De gemeente weet wel dat het beton op veel plaatsen vervangen moet worden. Als het asfalt weg is, is pas duidelijk om hoeveel werk het gaat.
  • De extra reistijd hangt af van de drukte op de weg. Gemiddeld is dat 15 minuten. In de spits kan dit oplopen tot 30 minuten.

    Als er een auto met pech stilstaat of als er een ongeluk gebeurt op de Utrechtsebaan of op een omleidingsroute, dan neemt de vertraging snel toe. De kans daarop wordt kleiner door:

    • het plaatsen van digitale borden
    • beïnvloeden van verkeerslichten
    • een bergauto die altijd beschikbaar is
  • De gemeente probeert te zorgen voor zo min mogelijk overlast:

    • Het verkeer op de omleidingsroutes wordt de hele tijd in de gaten gehouden. Op die manier kan de gemeente op ieder moment ingrijpen. Zo pakt ze lange vertragingen en sluipverkeer aan door het beïnvloeden van verkeerslichten en in het uiterste geval de wegen af te sluiten.
    • Er staat op werkdagen altijd een bergauto klaar, zodat de Utrechtsebaan zo snel mogelijk weer vrij is bij een pechgeval of ongeluk.
    • Er zijn verkeersregelaars.
    • Er zijn digitale verkeersborden die de snelste omleidingsroutes tonen.
    • Op werkdagen en in de meeste weekenden is de rijrichting 'de stad in' open.
    • Het openbaar vervoer kan blijven rijden zoals normaal.
    • Andere wegwerkzaamheden doet de gemeente later.

Contact

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact op via het e-mailadres utrechtsebaan@denhaag.nl.

Gepubliceerd: 13 september 2021Laatste wijziging: 6 december 2021