Persbericht

Handelsmissie Den Haag haalt resultaten op in China

Gepubliceerd: 5 december 2018Laatste wijziging: 6 december 2018

Wethouder Richard de Mos (Economie) is tot en met 8 december op handelsmissie naar China, maar hij heeft nu al concrete resultaten opgehaald voor de stad. Electronicagigant Konka en het logistiek bedrijf JCEX vestigen binnenkort hun Europees hoofdkantoor in Den Haag. Dat hebben de bedrijven afgesproken met de gemeente en The Hague Business Agency (THBA). Dat levert de komende jaren tientallen banen op.

Toerisme en congressen

Ook is er met de locoburgemeester van de gemeente Shenzhen, een van de grootste Chinese steden met 20 miljoen inwoners, afgesproken om elkaar te helpen op economisch en toeristisch gebied. Concreet betekent dat voor Den Haag dat er meer toeristen uit Shenzhen naar onze stad komen dankzij een actief promotieprogramma via het CityPlus-platform.

Ook is met de Kamer van Koophandel van Shanghai afgesproken dat Den Haag en Shanghai meer gaan samenwerken op het gebied van bedrijfsacquisitie en congressen. Deze afspraak, officieel ondertekend door directeur Marco Esser van The Hague & Partners, gooit de deuren open voor samenwerking. Chinese bedrijven die naar Den Haag willen komen, krijgen bovendien advies van THBA.

Goede reclame voor Den Haag

Op donderdag gaat de handelsmissie naar Zhejiang, waar een interview met het grootste tv-station van de provincie plaatsvindt. Daarmee wordt de stad Den Haag flink gepromoot bij de lokale Chinese bevolking. Op dezelfde dag wordt met hetzelfde tv-station afgesproken dat ze een real life-soap met een educatief karakter maken met alle bezienswaardigheden van Den Haag. Met in de hoofdrol de avonturen van een Chinese familie die een bezoek brengt aan onze stad. Dat programma wordt uitgezonden voor een miljoenenpubliek.

Daarnaast wordt donderdag een overeenkomst met het sportbureau van Zhejiang afgesloten in het kader van de CPC-loop. 15 Nederlandse Chinezen en 15 Chinezen uit China worden gevolgd door camera's voor eveneens een miljoenenpubliek. Beide programma's zijn bedoeld om meer hoogwaardig toerisme te realiseren. Ook schrijven diverse Chinese kranten en online platforms over de handelsmissie van de gemeente Den Haag. Wethouder De Mos: "Fantastisch, deze gratis reclame voor onze stad!"

Wethouder De Mos ziet dat Den Haag populair is in China: "Deze handelsmissie draait om resultaten ophalen voor Den Haag, waarbij een goede zakenrelatie met de Chinezen centraal staat en we elkaar verder helpen. We laten steeds zien dat we trots zijn op onze stad. Dat is erg belangrijk. We vertellen continu wat we allemaal in huis hebben: van de regering tot het Koninklijk Huis en van het Vredespaleis tot het Mauritshuis. Chinezen vinden dat maar wat interessant, blijkt tijdens ieder gesprek!"

Haags mkb

De Mos is tevreden met de resultaten tot nu toe: "Naast directe resultaten hebben we ook onze relatie met het in onze regio gevestigde Huawei verstevigd. Want nog belangrijker dan nieuwe banen is het behoud van banen. Daarnaast heeft het Haagse mkb veel hulp gehad bij het verkennen van de Chinese markt."


Jeroen van Ditmarsch van het meereizende Kompaan Bier kan dat beamen. "Ik heb het twee keer in m'n eentje geprobeerd, maar de hulp van The Hague Business Agency is goud waard bij mijn oriƫntatie op de Chinese bierenmarkt. Ze weten waar ik moet zijn, wie ik moet spreken en hoe ik het beste contact leg. De komende tijd moet uitwijzen of mijn gesprekken met onder andere distributeurs zorgen voor een uitbreiding van de productie van ons bier op de Binckhorst." Ook Atom Zhou van telecombedrijf 88Mobile ervaart de hulp als "prettig".

Vrijdag is de wethouder met de delegatie en ADO Den Haag-directeur Mattijs Manders op bezoek bij eigenaar van ADO Den Haag United Vansen.