Den Haag - Groene entree voor Den Haag Centraal

Persbericht

Groene entree voor Den Haag Centraal

Gepubliceerd: 16 januari 2019Laatste wijziging: 18 januari 2019

Wie in de toekomst station Den Haag Centraal richting het Malieveld verlaat, loopt via een groene oase de stad binnen. Het ontwerp voor de Koekamp past bij een groene inrichting van het Koningin Julianaplein en een ruimtelijke en verkeersveilige kruising met de Rijnstraat. In het definitief ontwerp voor de Koekamp en overkapping over de Utrechtsebaan, dat het College aan de raad voorlegt, is dat goed te zien. Dat schrijft het College in een brief aan de commissie.

De gemeente Den Haag werkt aan een hoogwaardige en groene stadsentree rond het centraal station. Doel daarvan is een prettig verblijf voor iedereen en een betere eerste kennismaking met Den Haag voor de tienduizenden bezoekers.

Alternatief plan

Eind vorig jaar werd de raad al geïnformeerd over het definitief ontwerp Koekamp. Onder andere AVN en de Fietsersbond dienden toen ‘plan G’ in. Daardoor kon met een andere loop van het fietspad aan de Bezuidenhoutseweg, de oever van het herteneiland hetzelfde blijven. Dit plan is nauwkeurig door de gemeente onderzocht.

Om er een goed beeld van te krijgen is een 3D-animatie gemaakt. Uit het onderzoek blijkt dat plan G leidt tot een versteende omgeving. Er kunnen dan geen bomen geplant worden langs het fietspad door de onderliggende kabels en leidingen. Daarnaast komen de voet- en fietspaden dicht naast elkaar te liggen, terwijl op dit drukke punt juist gescheiden paden comfortabeler en veiliger zijn. In plan G kan eveneens onvoldoende water gecompenseerd worden; een probleem met de klimaatverandering en hittestress in de toekomst.

Wethouder Richard de Mos (Groen, Stadsentrees): “Het idee om de oever van de Koekamp te behouden, wilde ik serieus onderzoeken. Ik heb de uitwerking daarvan gezien, gezamenlijk met de ontwerpen voor het Koningin Julianaplein en de kruising Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg. Toen was ik overtuigd; het ontwerp van de gemeente is groener, veiliger en prettiger voor fietsers en voetgangers. Ik denk dat de raad het filmpje dat we ervan hebben gemaakt ook overtuigend vindt. Hoe gaaf is het dat je dit deel van het park teruggeeft aan de stad met 3.000 vierkante meter extra groen?”

Verkeersveilige keuze

De kruising Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg is momenteel een druk en gevaarlijk punt. Met de komst van de ondergrondse fietsenstalling onder het Koningin Julianaplein en de toename van het aantal inwoners van de stad, wordt de kruising nog drukker. Om voetgangers, fietsers, trams en auto’s daar veilig te laten kruisen, is een ruimere kruising de oplossing. Door de goede combinatie met de aanpassingen aan de Koekamp, ontstaat meer ruimte én een groenere inrichting, waarmee ook extra bomen kunnen worden aangeplant.

Leidraad

De verbetering van de Koekamp en de verbinding met het Haagse bos volgen uit de Leidraad Stadsentree Den Haag CS. Gemeente en Staatsbosbeheer hebben voor deze plannen nauw samengewerkt; Staatsbosbeheer is grondeigenaar van de Koekamp en Haagse Bos. Ook diverse partijen en bewoners in de stad hebben meegedacht voor de plannen.

Delen van de Leidraad worden al uitgevoerd. De ondergrondse fietsenstalling wordt momenteel gebouwd. De toekomstige bebouwing op het Koningin Julianaplein is daarna aan de beurt. De groene invulling van het plein en de inrichting van de kruising Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg volgen, wanneer ook daarvan de besluitvorming afgerond is.

Bekijk de video Groene entree Den Haag Centraal (Youtube-kanaal van de gemeente)

Update 18 januari: In de vergelijking tussen het alternatief Plan G en het definitief ontwerp van gemeente en Staatsbosbeheer, zijn de bomen op het herteneiland toegevoegd.