Persbericht

Den Haag lanceert campagne tegen wapenbezit en -geweld onder jongeren

Gepubliceerd: 10 maart 2021Laatste wijziging: 10 maart 2021

Vandaag begint de campagne tegen wapenbezit- en geweld onder jongeren. De campagne YouChoose stelt jongeren tussen de 12 en 18 jaar voor een keuze: wil jij indruk maken bij je vrienden door een mes te dragen? Of wil je respect krijgen voor je skills? You Choose! De campagne is een onderdeel van de deze week gepresenteerde Aanpak Schoolveiligheid 2021-2022.

In de campagne worden jongeren gemotiveerd zich te richten op hun talenten en skills. Door de nadruk op talent worden jongeren geprikkeld om zich in te spannen, verder te leren en zelf initiatieven te ontwikkelen. Het doel is drieledig: jongeren ervan bewust maken dat het dragen van een wapen niet normaal is, docenten en ouders ervan bewust maken dat jongeren steeds vaker een wapen dragen of gebruiken en zorgen voor gedragsverandering onder jongeren.

Wethouder Onderwijs Hilbert Bredemeijer: “Het aantal geweldsincidenten onder jongeren neemt toe. Dat is niet acceptabel. Met de Aanpak Schoolveiligheid, waarin ook een inventarisatie van het wapenbezit onder jongeren, een wapeninleveractie en een lespakket wapengeweld staan aangekondigd, plus deze campagne zorgen we ervoor dat de school een veilige plek is en blijft.” Burgemeester Jan van Zanen doet een oproep aan jongeren en ouders: “Tegen jongeren zeg ik: met een wapen op zak maak je het alleen maar onveiliger. En de ouders wil ik meegeven om met hun kind hierover in gesprek te gaan. Want een jongere met een wapen; dat kan echt niet.”

Op verschillende locaties in Den Haag, zoals hangplekken, middelbare scholen en playgrounds, komen QR-tegels. Wie die tegels scant, komt op youchoose.nl/denhaag terecht waar je meer informatie over wapengeweld vindt en een driedelige videoreportage van de Haagse influencer YousToub. In deze serie komen de consequenties van steekincidenten in beeld en worden jongeren geïnspireerd te focussen op talentontwikkeling.

Andere onderdelen van de campagne: A0-posters door de stad, de inzet van social media en een samenwerking met partners in de stad zoals welzijnswerk en jongerenwerk. Als jongeren een video maken met hun talenten en die video via Instagram delen met de campagne, dan maken ze kans op een cheque ter waarde van 1.000 euro die kan worden ingezet voor een masterclass. Ook is er een video met een boodschap van burgemeester Jan van Zanen, wethouder Hilbert Bredemeijer, YousToub en jongerenwerker Mouaniss.

Wethouder Bredemeijer (Onderwijs):
Wethouder Bredemeijer (Onderwijs): "Met onze Aanpak Schoolveiligheid en deze campagne gericht op jongeren zorgen we ervoor dat de school een veilige plek is en blijft." Foto: Martijn Beekman.