Persbericht

Den Haag kiest voor schonere lucht met milieuzone

Gepubliceerd: 16 juli 2020Laatste wijziging: 16 juli 2020

Het centrum van Den Haag krijgt een milieuzone voor diesels. Dat maakt wethouder Liesbeth van Tongeren (Duurzaamheid en Energietransitie) vandaag bekend. Vanaf medio 2021 zijn alleen personen- en bestelauto’s vanaf emissieklasse 4 toegestaan. Dat zijn dieselauto’s met een bouwjaar vanaf 2006. Voor vrachtauto’s op diesel wordt dan de bestaande milieuzone aangescherpt en uitgebreid met autobussen. Vanaf 2022 zijn dan alleen nog vrachtauto's en autobussen met emissieklasse 6 toegestaan. Dit zijn voertuigen met een bouwjaar vanaf ongeveer 2014. Van Tongeren: “Hiermee zetten we weer een stap richting schonere lucht in Den Haag, voor alle Hagenaars die elke dag last hebben van de gevolgen van vieze lucht.” 


De milieuzone is vorig jaar al aangekondigd door het college in de aanpak schoon vervoer. Hierin is een waaier aan maatregelen benoemd om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo moedigt het college schonere vormen van vervoer aan, zoals het OV en elektrisch rijden, en weert het meest vervuilende. Na gesprekken met de stad komt de wethouder nu met een concreet plan over de omvang van de milieuzone en welke categorieën wel nog welkom zijn. 

De milieuzone is begrensd tot de centrumring - met als toevoeging van de noordzijde, waar de huidige milieuzone in overleg met bewoners uitgebreid wordt met het Telderstracé. Bij het bepalen van de emissieklasse volgt de gemeente de landelijke richtlijnen. Dit zorgt ervoor dat milieuzones in Nederland overzichtelijk zijn en dat automobilisten weten waar ze aan toe zijn.

Om het voor eigenaren makkelijker te maken om te kiezen voor een schoner alternatief, biedt het college een omruilregeling. Inwoners die een dieselauto of bestelbus inruilen krijgen een tegoed van E1000,-, dat gebruikt kan worden voor een (elektrische) fiets of bakfiets, het gebruik van een deelauto, een elektrische brom- of snorfiets of een OV tegoed.