Persbericht

Gemeente Den Haag lanceert grootschalige campagne ‘Den Haag tegen corona’

Gepubliceerd: 3 november 2020Laatste wijziging: 3 november 2020

Op 3 november 2020 start de campagne ‘Den Haag tegen corona’. Een campagne van Den Haag voor Den Haag. Bekende en onbekende Hagenezen en Hagenaars laten zien op welke manier coronaregels moeten worden nageleefd. Samen met maatschappelijke en lokale boegbeelden, zoals burgemeester Jan van Zanen, jongerenwerker Umit Colgecen en sociaal ondernemer Petra Brekelmans, wordt het goede voorbeeld gegeven. In deze Haagse campagne, met passende en herkenbare boodschappen voor de verschillende groepen en gemeenschappen, plekken en situaties, wordt aandacht gegeven aan goede voorbeelden en initiatieven die Den Haag rijk is. De campagne is mede op basis van inzichten van de gedragsunit van het RIVM ontwikkeld.

Burgemeester Jan van Zanen: “Alleen met een gezamenlijke inspanning krijgen we corona onder controle. Het is ontzettend belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt. Daarom gaan we nu de haarvaten van de stad in, zodat voor iedereen duidelijk is hoe je het beste de regels kan naleven.“

Den Haag tegen corona trapt af met veel zichtbaarheid in de stad: de komende weken zijn de eerste boegbeelden van ‘Den Haag tegen corona’ te zien in reclamezuilen, op lantaarnpalen en op schermen in de stad. Tegelijkertijd verspreidt de gemeente posters, video’s en verhalen in het netwerk in de wijken. Zo’n 250 contacten delen de verschillende campagne-uitingen met hun achterban. Iedereen mag gebruik maken van de beelden en het embleem: ze zijn allemaal beschikbaar op de website denhaagtegencorona.nl die in de loop van de dag live gaat. Daarop staan ook de actuele regels rond corona. De website zelf, en de meeste uitingen, zijn vertaald in het Arabisch, Bulgaars, Chinees, Engels, Pools, Roemeens, Spaans en Turks.

De campagne wordt constant aangepast op wat de situatie vraagt. Van Zanen: “Blijkt het dat mensen het lastig vinden de regels te volgen in de rij voor een afhaalrestaurant? Dan wordt daar een passend beeld bijgemaakt. Merkt de GGD dat het aantal besmettingen onder jongeren toeneemt? Dan zorgen we voor extra bereik onder jongeren. Zo blijft de campagne voortdurend actueel en relevant.”

Het doel is dat dit een campagne wordt van heel Den Haag. Daarom worden zoveel mogelijk middelen ontwikkeld waarmee mensen zelf aan de slag kunnen. Een embleem voor in je profielfoto, posters in diverse talen, korte en langere video’s over verschillende onderwerpen voor op social media. Al deze middelen komen beschikbaar via denhaagtegencorona.nl.