Nieuwsbericht

Paspoorten en identiteitskaarten aangevraagd tussen 1 april en 30 juni: technisch probleem

Gepubliceerd: 13 juli 2018Laatste wijziging: 13 juli 2018

Bij de productie van een aantal paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaarten) is iets misgegaan. Hierdoor kan het zijn dat 1 van de elektronische echtheidskenmerken niet werkt. Het gaat om paspoorten en ID-kaarten die zijn aangevraagd tussen 1 april en 30 juni 2018. U kunt hier gewoon mee reizen.

Het is niet bekend om hoeveel in Den Haag aangevraagde paspoorten en ID-kaarten het gaat. Heeft u tussen 1 april en 30 juni een reisdocument aangevraagd dan krijgt u een brief van de Rijksoverheid waarin staat wat de gevolgen zijn en wat u kunt doen. Bijvoorbeeld hoe u uw paspoort of ID-kaart kunt controleren. Heeft uw reisdocument dit technisch probleem, dan kunt u gratis een nieuw aanvragen.

Op dit moment is het niet mogelijk om aan de balie te controleren of er een fout zit in uw reisdocument.

Wanneer kan er iets mis zijn met uw reisdocument?

Alléén wanneer uw reisdocument een afgiftedatum heeft tussen 1 april en 30 juni 2018 èn een vijfcijferig serienummer heeft dat eindigt op 03 kan uw reisdocument een fout bevatten.

Voorbeeld paspoort en ID-kaart met 03 aan het eind van het serienummer

Voldoet het document niet aan deze criteria, dan is het document in orde.
Voldoet het document wel aan deze criteria, dan kan het document een technisch probleem hebben met een echtheidskenmerk.

Wat kunt u doen?

Heeft uw reisdocument een serienummer eindigend op 03 èn heeft het reisdocument een afgiftedatum tussen 1 april en 30 juni 2018?

  • Bel dan met 14 070.
  • De medewerker van de gemeente noteert uw gegevens en zorgt ervoor dat u zo snel mogelijk wordt teruggebeld om een afspraak te maken.
  • Tijdens de afspraak wordt uw paspoort of ID-kaart gecontroleerd. Als uw paspoort of ID-kaart inderdaad een fout bevat, krijgt u gratis een nieuwe.

Meer informatie

Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.