Den Haag - Lunchlezing: van trekschuit tot intercity

Nieuwsbericht

Lunchlezing: van trekschuit tot intercity

Gepubliceerd: 7 februari 2019Laatste wijziging: 12 februari 2019

Tussen Den Haag en Delft is het al eeuwenlang een druk verkeer. Wie niet wilde lopen, kon al in de 17e eeuw de trekschuit nemen, de intercity van die dagen. Maurits van den Toorn, historicus en journalist, is gespecialiseerd in verkeer en vervoer. Hij neemt u mee in de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Nederland. Een ontwikkeling die begon al ver voor er railverkeer mogelijk was.

Op rails

In de 19e eeuw werd de trein een (veel) sneller alternatief voor de trekschuit, terwijl het nog steeds gemoedelijke vervoer langs de Vliet zich van het water naar het land verplaatste. Het paard trok geen schuit meer, maar een tram: in 1866 ging hier de eerste interlokale tram van Nederland rijden. Het is de voorganger van de nog steeds bestaande, drukke tramlijn 1.

Huygensplein richting Wagenbrug, begin van lijn 1 richting Delft 1867. Fotograaf W.F.A. Delboy
Huygensplein richting Wagenbrug, begin van lijn 1 richting Delft 1867. Fotograaf W.F.A. Delboy

Over Maurits van den Toorn

Maurits van den Toorn is historicus en journalist (tekst en beeld), gespecialiseerd in onderwerpen op het gebied van verkeer en vervoer. Hij publiceert onder meer in het vakblad OV Magazine en schreef in 2014 in opdracht van de HTM het boek Lijnenspel, de geschiedschrijving van 150 jaar tram en bus in de Haagse regio.

Praktische informatie

  • dinsdag 26 februari van 12.30 tot 13.15 uur
  • Studio B op de 1e etage van de Centrale Bibliotheek aan het Spui
  • gratis, aanmelden verplicht via aanmeldinglezingHGA@denhaag.nl