Nieuwsbericht

Den Haag wordt weer 2e toeristenstad van Nederland

Gepubliceerd: 11 juli 2019Laatste wijziging: 11 juli 2019

De nieuwe strategie ‘Toerisme werk(t) voor de stad 2020-2025’ is bekend. Hiermee wil de gemeente van Den Haag de 2e toeristenstad van Nederland maken. De gemeente wil het toerisme laten groeien door bewuste keuzes te maken. Deze keuzes zorgen voor nieuwe banen en voor een goed woon- en leefklimaat.

De gemeente kiest de komende jaren voor kwaliteitstoerisme en ze breidt het toeristische aanbod ook uit. Met een breed aanbod aan toeristische mogelijkheden kan het aantal toeristen met 5% per jaar groeien. Het aanbod is het hele jaar en is verspreid over Den Haag. 

Kwaliteitstoerisme

De gemeente houdt vast aan haar toeristisch profiel: stad aan zee, koninklijke stad en stad van vrede en recht. Dit profiel spreekt vooral bezoekers van de stad aan die geld uitgeven, op minder drukke plekken en tijden naar de stad komen en zorgen voor levendigheid zonder overlast.

Groei slim inzetten

De gemeente kijkt hoe toerisme bijdraagt aan de uitdagingen die een gebied heeft. Zo kan een goed theateraanbod in Scheveningen zorgen voor een stijging van het openbaar vervoer in de avonduren. Nieuwe attracties zoals het Legoland Discovery Centre zorgen voor levendigheid in de stad en bestedingen buiten het hoogseizoen. Nieuwe attracties komen bij voorkeur langs en aan het einde van OV-lijnen. Zo kunnen bezoekers er makkelijk en duurzaam komen.

In de binnenstad ziet de gemeente vooral ruimte voor gezinnen. Gezinnen komen nu vooral in Scheveningen, Kijkduin en de Internationale Zone. Ze zouden verleid moeten worden om de binnenstad langer te bezoeken.

De gemeenten heeft de wens om de binnenstad groter te maken. Hierdoor kan de gemeente de bezoekers meer verspreiden. Ondernemers profiteren meteen mee van het toerisme. Nieuwe toeristische attracties zijn bij voorkeur in en rond het Museumkwartier, het Kerkplein, Chinatown en de Haagse grachten. Een belangrijk onderdeel in het groter maken van de binnenstad is het verbeteren van de verbinding tussen de binnenstad en station Hollands Spoor. ​​​​​​​ 

Uitdagingen

Den Haag heeft de komende jaren ook uitdagingen. Zo wordt een groot deel van de binnenstad vernieuwd: het Binnenhof en de omgeving. Om de binnenstad levendig te houden, zijn de 1e voorbereidingen al genomen. 

De openingstijden voor winkels en de terrasregels zijn uitgebreid. De gemeente onderzoekt of museum Escher in de oude Amerikaanse ambassade kan komen. Daarnaast kijkt de gemeente opnieuw naar het hotelbeleid. Voor het groeiende aantal bezoekers moeten er meer hotels komen. De gemeente gaat hiermee actief aan de slag. 

Uitvoering van het beleid

De gemeente heeft veel wensen. Om deze te halen gaat ze aan de slag met 3 actiepunten:

  • Het toeristisch aanbod wordt sterker gemaakt.

  • De stad wordt zichtbaarder als toeristische bestemming.

  • Meer mensen uit de omgeving worden verleid naar de stad te komen.

Alle toeristische marketinguitingen van de binnenstad, Scheveningen en Kijkduin krijgen dezelfde herkenbare huisstijl. Hiermee wordt de zichtbaarheid van toeristisch Den Haag groter.

Op www.denhaag.com biedt de gemeente alle informatie aan voor toeristische (dag)bezoekers en inwoners van de stad en de omgeving.

Ook wordt onderzocht of er een bezoekerspas kan komen. Hiermee krijgen bewoners en regionale bezoekers korting op Haagse attracties en musea. De gemeente stelt een persoon aan die toeristische evenementen werft.

De gemeente zal de uitvoering van de nieuwe strategie nauwgezet volgen. Zo wordt woonplezier en deelname aan activiteiten tijdens bijvoorbeeld themajaren als het Mondriaanjaar en Feest aan Zee onderzocht. De gemeente wil daarmee meten of haar inwoners voordeel hebben van de nieuwe toerismestrategie.

Lees de volledige Strategie Toerisme 2020-2025 (RIS302975).