Tijdelijk in het buitenland tijdens de Europees Parlementsverkiezing

Bent u tijdens de Europees Parlementsverkiezing in het buitenland? Bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? En staat u nog wel ingeschreven in een Nederlandse gemeente? Stem dan via een volmacht of per brief.

Iemand voor u laten stemmen (schriftelijke volmacht)

Bij het stemmen via een volmacht laat u iemand anders in een Nederlandse gemeente voor u stemmen. Dat heet machtigen. Die persoon in Nederland moet zelf ook gaan stemmen. U kunt een schriftelijke volmacht aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Stemmen per brief

U kunt ook per brief stemmen vanuit uw tijdelijke buitenlandse adres met een briefstembewijs. U moet wel een buitenlands postadres hebben waar uw briefstembewijs naartoe gestuurd kan worden. U kunt een briefstembewijs hieronder aanvragen.

Zorg dat uw volledige aanvraag op zijn laatst vrijdag 10 mei (23.59 uur Nederlandse tijd) bij de gemeente binnen is. Een volledige aanvraag bestaat uit het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier. En een kopie van uw geldige Nederlandse identiteitsdocument.

Stemmen per brief aanvragen

Vul het formulier in met uw buitenlandse woon- of postadres. Maak de aanvraag definitief door het formulier te ondertekenen en met een kopie van uw Nederlandse identiteitsdocument op te sturen:

• Via een persoonlijke uploadlink die u via e-mail krijgt als u het formulier heeft ingevuld
  • Via e-mail naar Begin link: kbn.verkiezingen@denhaag.nl, einde link. . Stuur uw aanvraag als bijlage mee, het liefst als pdf- of als jpg-bestand.
  • Per post naar
    Gemeente Den Haag
    Verkiezingen KBN
    2508 AA Den Haag
    Netherlands

Goed om te weten

• De papieren die u nodig heeft voor het stemmen per brief worden altijd per post naar een buitenlands adres gestuurd.
  • Kiest u ervoor per brief te stemmen? Houd er dan rekening mee dat het tijd kost om iets per post te versturen. Bent u in een land waar de postbezorging traag of minder betrouwbaar is? Dan is het verstandig iemand voor u te laten stemmen. Dit kan met een schriftelijke volmacht.
  • Een kopie van uw Nederlandse rijbewijs is één van de identiteitsdocumenten waarmee u de aanvraag kunt doen. Bij het stemmen per brief is dit níet een geldig identiteitsdocument.

Heeft u vragen? De gemeente Den Haag organiseert de verkiezingen voor kiezers buiten Nederland. Bel de unit Verkiezingen via telefoonnummer +31 70 353 44 00. Of stuur een e-mail naar Begin link: kbn.verkiezingen@denhaag.nl, einde link. .