Kiezers buiten Nederland: Stemmen per brief

Als u geregistreerd bent als kiezer buiten Nederland, krijgt u een briefstembewijs om per brief te stemmen. Lees op deze pagina hoe u per brief stemt bij de Tweede Kamerverkiezing.

Als kiezer buiten Nederland stemt u standaard per brief. Op deze pagina leest u:

  • wat u van de gemeente Den Haag ontvangt
  • hoe u per brief stemt
  • wat u nodig heeft om te stemmen

U ontvangt van de gemeente

    • Het briefstembewijs is het bewijs dat u mag stemmen. Zonder briefstembewijs kunt u niet per brief stemmen. Vanaf 30 augustus 2023 stuurt de gemeente u uw briefstembewijs op via de post. Als u zich na deze datum registreert, wordt het briefstembewijs verstuurd meteen nadat u bent geregistreerd. U ontvangt een e-mail als het briefstembewijs is verstuurd.
    • Bij het briefstembewijs ontvangt u een oranje retourenvelop met daarop het adres van het briefstembureau waarnaar u uw stem kunt versturen. Een briefstembureau is een stembureau waarin de stemmen van kiezers buiten Nederland worden gecontroleerd en geteld. U ontvangt ook een witte envelop waar u later het stembiljet in kunt doen. U verstuurt dan de witte envelop in de oranje envelop.
    Belangrijke informatie: Bewaar uw briefstembewijs en de enveloppen goed. U heeft deze later nodig om te kunnen stemmen.
  • Eind oktober worden de kandidaten en daarmee het stembiljet officieel vastgesteld. De gemeente stuurt u dan meteen het stembiljet, de kandidatenlijsten en een uitleg over het speciale stembiljet voor kiezers buiten Nederland en het opsturen van uw stem. Pas als u het stembiljet heeft ontvangen, kunt u uw stem opsturen.

    Kiezers op Curaçao, Sint Maarten en Aruba

    Kiezers die op Curaçao, Sint Maarten en Aruba wonen kunnen hun stempapieren ophalen bij de Nederlandse Vertegenwoordiging. U ontvangt uw stempapieren dus niet op uw thuisadres en/of uw persoonlijke e-mailadres. In de brief van de gemeente die u per e-mail of per post ontvangt, vindt u meer informatie. Bijvoorbeeld over waar u uw briefstembewijs en stembiljet kunt ophalen.

Briefstembewijs kwijt?

Bent u uw briefstembewijs kwijt? U kunt tot en met 10 november 2023 een vervangend briefstembewijs aanvragen. U mag kiezen of u het vervangend briefstembewijs per post of per e-mail wilt ontvangen. U mag een eigen retourenvelop en stembiljetenvelop gebruiken om uw stem terug te sturen. Houd er rekening mee dat de post er lang over kan doen.

Zo brengt u uw stem uit

  1. Als u het stembiljet per e-mail heeft ontvangen, print u het stembiljet. Het liefst in zwart. Gebruik wit en onbedrukt papier en print het stembiljet aan 1 kant.
  2. Pak het stembiljet en kleur het vakje in bij 1 kandidaat van 1 partij. Vul het stembiljet in met een kleur die goed te zien is. Bijvoorbeeld rood, zwart, blauw of groen.
  3. Doe het ingevulde stembiljet in de witte stembiljetenvelop. U mag ook een eigen envelop gebruiken. Plak daarna de envelop dicht.
  4. Pak uw briefstembewijs, vul de datum in en zet uw handtekening erop. De handtekening moet hetzelfde zijn als de handtekening op uw identiteitsdocument.
  5. Maak een kopie van uw Nederlandse identiteitsdocument. Deze moet geldig zijn op 9 oktober 2023. Een Nederlands identiteitsbewijs kan zijn:

    • een geldig Nederlands paspoort
    • een geldige Nederlandse identiteitskaart
    • een geldige Nederlandse identiteitskaart van Aruba, Curaçao of Sint Maarten waarop de Nederlandse nationaliteit staat vermeld
    • een geldige identiteitskaart van Bonaire, Saba of Sint Eustatius
    • Belangrijke informatie:
      Op de website van Rijksoverheid leest u hoe u fraude kunt voorkomen met een kopie van uw identiteitsbewijs. Of gebruik een app om een veilige kopie te maken.
  6. Pak de oranje retourenvelop, of een eigen retourenvelop die u zelf adresseert. En doe onderstaande documenten in de retourenvelop:

    • de witte gesloten stembiljetenvelop met daarin het ingevulde stembiljet. (Bent u de witte stembiljetenvelop kwijt of is deze beschadigd? U kunt ook een eigen witte envelop gebruiken).
    • het ondertekende briefstembewijs
    • de kopie van uw Nederlandse identiteitsdocument
  7. Plak de retourenvelop dicht en doe er genoeg postzegels op.
  8. Doe de retourenvelop op de post. U kunt de retourenvelop:

    • opsturen naar het stembureau in Den Haag. Uw stem moet uiterlijk 22 november 2023, om 15.00 uur lokale tijd zijn ontvangen door het briefstembureau in Den Haag.
    • opsturen naar, of afgeven bij ambassade of consulaat. U kunt uw stem ook opsturen naar iedere Nederlandse ambassade of consulaat (geen honorair consul). Of u geeft uw stem daar af. Zorg dat uw stem op 17 november 2023, om 10.00 uur binnen is. De ambassade of het consulaat stuurt uw stem door naar het briefstembureau in Den Haag.

      Belangrijke informatie: Het gebruik van de oranje retourenvelop is niet verplicht, u mag ook een eigen envelop gebruiken in iedere gewenste kleur. Wilt u toch een nieuwe oranje retourenvelop? Vraag deze dan aan via e-mail kbn.verkiezingen@denhaag.nl of telefoonnummer +31 (0) 70 353 44 00.
      Belangrijke informatie: Gebruikt u een eigen envelop? Stuur deze dan naar:
      Gemeente Den Haag
      Kiezers buiten Nederland
      Postbus 20020
      2500 EA Den Haag
      THE NETHERLANDS

Uitleg over briefstemmen

Bekijk de video over hoe het uitbrengen per brief werkt.

Bekijk de video: Manieren om uw stem uit te brengen als kiezer buiten Nederland (YouTube-kanaal van de gemeente)

Of lees de informatiefolder.

Instructiefolder briefstemmen (PDF, 6,3 MB)

Stemgeheim

De handtekening op uw briefstembewijs wordt vergeleken met de handtekening op de kopie van uw Nederlandse identiteitsdocument. De witte envelop met uw stembiljet gaat ongeopend in de stembus. Zo wordt uw stem gescheiden van uw identiteit en is het stemgeheim gegarandeerd.

Contact

Heeft u vragen? De gemeente Den Haag organiseert de verkiezingen voor kiezers buiten Nederland. De Unit Verkiezingen is bereikbaar via telefoonnummer +31 70 353 44 00. Of stuur een e-mail naar kbn.verkiezingen@denhaag.nl.

Zie ook

Gepubliceerd: 30 augustus 2023Laatste wijziging: 5 september 2023