Kiezers buiten Nederland: stemmen met een kiezerspas

Bent u geregistreerd als kiezer buiten Nederland? En wilt u donderdag 6 juni 2024 in Nederland stemmen voor het Europees Parlement? Vraag dan een kiezerspas aan. Hiermee stemt u in heel Nederland. Ook op Bonaire, Sint-Eustatius of Saba.

Met de kiezerspas stemt u zelf in een Nederlands stembureau. Bijvoorbeeld als u in de grensstreek woont of als u op een verkiezingsdag in Nederland bent.

Zorg dat uw volledige aanvraag op zijn laatst donderdag 25 april 2024 (23.59 uur Nederlandse tijd) bij de gemeente binnen is. Een volledige aanvraag bestaat uit het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier. En een kopie van uw geldige Nederlandse identiteitsdocument.

Kiezerspas aanvragen

Zo vraagt u een kiezerspas voor de Europees Parlementsverkiezing aan:

• Zorg dat u bent geregistreerd als kiezer buiten Nederland.
  • Vul het formulier ‘Kiezerspas voor kiezers buiten Nederland’ in en print het uit.
  • Onderteken het ingevulde formulier.
  • Scan het ondertekende formulier of maak er een foto van.
  • Maak een kopie van uw geldige identiteitsdocument of maak er een foto van.
  • Maak de aanvraag definitief door het ondertekende formulier en de kopie van uw identiteitsdocument naar de gemeente te sturen:
    • via een persoonlijke uploadlink die u per e-mail krijgt als u het formulier heeft ingevuld
    • via e-mail naar: Begin link: kbn.verkiezingen@denhaag.nl, einde link. . Stuur uw aanvraag als bijlage mee, het liefst als pdf- of jpg-bestand
    • via post naar:
      Gemeente Den Haag
      Verkiezingen KBN
      2508 AA Den Haag
      Netherlands

Uw kiezerspas wordt naar het adres verzonden dat u heeft opgegeven. Met de kiezerspas kunt u overal in Nederland stemmen. Ook op Bonaire, Sint-Eustatius of Saba.

Goed om te weten

• Uw briefstembewijs wordt ongeldig gemaakt bij uw aanvraag voor een kiezerspas.
  • Uw kiezerspas stuurt de gemeente Den Haag op 6 weken voor de verkiezing. Ontvangt u de kiezerspas onverhoopt niet (op tijd) op uw adres? Dan kunt u helaas niet alsnog een vervangend briefstembewijs of andere kiezerspas aanvragen.
  • Een kiezerspas is maar voor 1 verkiezing geldig. Heeft u bij een volgende verkiezing weer een kiezerspas nodig? Dan moet u er opnieuw één aanvragen.
  • Om een kiezerspas aan te vragen moet u geregistreerd zijn als kiezer buiten Nederland.
  • U kunt uw kiezerspas persoonlijk aan een andere kiezer geven. Die kan dan voor u stemmen op 6 juni (dat heet een onderhandse volmacht). Dit kunt u doen als het u bijvoorbeeld toch niet lukt om op verkiezingsdag te stemmen. De achterkant moet u beiden invullen en uw handtekening zetten.

Heeft u vragen? Den Haag organiseert de verkiezingen voor kiezers buiten Nederland. Bel de unit Verkiezingen via telefoonnummer +31 70 353 44 00. Of stuur een e-mail naar Begin link: kbn.verkiezingen@denhaag.nl, einde link. .

Bekijk de video over stemmen met een kiezerspas voor kiezers buiten Nederland: