Kiezers buiten Nederland: aanvragen vervangend briefstembewijs

Bent u geregistreerd als kiezer buiten Nederland? Dan ontvangt u uw stempapieren per post. Heeft u uw briefstembewijs niet ontvangen of bent u dit kwijt? Vraag dan via deze pagina een vervangend briefstembewijs aan.

Wat is een briefstembewijs?

Een briefstembewijs is een stempas voor kiezers buiten Nederland. Hiermee kunt u stemmen per brief. Een briefstembewijs wordt alleen per post verstuurd.

De gemeente verstuurt de briefstembewijzen voor de Europees Parlementsverkiezing vanaf half maart 2024 per post. De gemeente stuurt u per e-mail een bericht als uw briefstembewijs is verzonden.

Heeft u na enkele weken na ontvangst van dit bericht nog steeds geen briefstembewijs ontvangen? Of bent u het briefstembewijs kwijtgeraakt? Vraag dan hieronder een vervangend briefstembewijs aan. U ontvangt het vervangend briefstembewijs per e-mail of per post.

Zorg dat uw volledige aanvraag op zijn laatst maandag 27 mei (23.59 uur Nederlandse tijd) bij de gemeente binnen is. Een volledige aanvraag bestaat uit het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier. En een kopie van uw geldige Nederlandse identiteitsdocument.

Vervangend briefstembewijs aanvragen

• Zorg dat u bent Begin link: geregistreerd als kiezer buiten Nederland, einde link. .
  • Vul het formulier in en print het uit.
  • Onderteken het ingevulde formulier.
  • Scan het ondertekende formulier of maak er een foto van.
  • Maak een kopie van uw geldige identiteitsdocument of maak er een foto van. In het formulier staat aangegeven welke identiteitsdocumenten u kunt aanleveren.
  • U maakt de aanvraag definitief door het ondertekende formulier en de volledige kopie van uw identiteitsdocument te uploaden. Als u het online formulier heeft ingevuld, ontvangt u uitleg over hoe u het formulier moet uploaden. Ook ontvangt u een link naar meer informatie over wat u moet meesturen. Ook kunt u de documenten per e-mail of per post versturen naar de gemeente.
  • Uw vervangend briefstembewijs wordt naar het e-mail- of postadres verzonden dat u heeft opgegeven.
Om een vervangend briefstembewijs aan te vragen moet u Begin link: geregistreerd zijn als kiezer buiten Nederland, einde link. . En er moet een papieren briefstembewijs naar u zijn verstuurd.

Vervangend briefstembewijs Aruba, Curaçao en Sint Maarten

Woont u op Aruba, Curaçao of Sint Maarten? En heeft u een vervangend briefstembewijs aangevraagd? Dan wordt uw vervangend briefstembewijs naar de Vertegenwoordiging gestuurd. U ontvangt bericht wanneer u het vervangend briefstembewijs bij de Vertegenwoordiging kunt ophalen.

Ander adres?

Is het briefstembewijs naar uw oude adres gestuurd? Of naar een verkeerd adres? Dan kunt u via het formulier hierboven een vervangend briefstembewijs aanvragen.

Heeft u vragen? Den Haag organiseert de verkiezingen voor kiezers buiten Nederland. Bel de unit Verkiezingen via telefoonnummer +31 70 353 44 00. Of stuur een e-mail naar Begin link: kbn.verkiezingen@denhaag.nl, einde link. .