Kiezers buiten Nederland: Aanvragen vervangend briefstembewijs

Bent u geregistreerd als kiezer buiten Nederland? Dan ontvangt u uw stempapieren per post. Daarmee kunt u stemmen per post bij een briefstembureau. Heeft u uw briefstembewijs niet ontvangen of bent u het kwijtgeraakt? Vraag dan via deze pagina een vervangend briefstembewijs aan.

De datum voor het aanvragen van een vervangend briefstembewijs voor de Tweede Kamerverkiezing van 17 maart 2021 is verstreken. U kunt geen vervangend briefstembewijs meer aanvragen.

Wat is een briefstembewijs?

Een briefstembewijs is een stempas voor kiezers buiten Nederland. U heeft dit briefstembewijs om te kunnen stemmen per brief. Dat is voor kiezers buiten Nederland de standaardmanier om te stemmen. Een briefstembewijs wordt alleen per post verstuurd. U kunt er ook voor kiezen te stemmen met een kiezerspas of via een volmacht.

Uw briefstembewijs is vanaf 23 december 2020 per post verzonden. De gemeente stuurt u per e-mail een bericht als uw briefstembewijs is verzonden. Heeft u na enkele weken na ontvangst van dit bericht nog steeds geen briefstembewijs ontvangen? Of bent u het briefstembewijs kwijtgeraakt? Vraag dan een vervangend briefstembewijs aan. U kunt het vervangend briefstembewijs ontvangen per post of per e-mail.

Vervangend briefstembewijs aanvragen

  1. Zorg dat u bent geregistreerd als kiezer buiten Nederland.
  2. Vul het formulier in en print het uit

    U kunt geen vangend briefstembewijs meer aanvragen
  3. Onderteken het ingevulde formulier.
  4. Scan het ondertekende formulier of maak er een foto van.
  5. Maak een kopie van uw geldige identiteitsdocument of maak er een foto van.
  6. U maakt u de aanvraag definitief door het ondertekende formulier en de kopie van uw identiteitsdocument te uploaden of per post te versturen naar de gemeente.Als u het online formulier heeft ingevuld, ontvangt u uitleg over hoe u het formulier moet uploaden en een link naar meer informatie over wat u moet meesturen.
  7. Uw vervangend briefstembewijs wordt naar het e-mail- of postadres verzonden dat u heeft opgegeven.
Om een vervangend briefstembewijs aan te vragen moet u geregistreerd zijn als kiezer buiten Nederland. En er moet een papieren briefstembewijs naar u zijn verstuurd.

Adreswijziging?

Is het briefstembewijs naar uw oude adres gestuurd? Of naar een verkeerd adres? Dan kunt u via het formulier hierboven een vervangend briefstembewijs aanvragen. In dit formulier kunt u ook de juiste adresgegevens doorgeven.

Meer informatie

Heeft u nog vragen? Neem contact op met de afdeling Verkiezingen van de gemeente Den Haag.

Zie ook Kiezers buiten Nederland

Gepubliceerd: 8 maart 2021Laatste wijziging: 5 maart 2021