Kiezers buiten Nederland: Aanvragen vervangend briefstembewijs

Bent u geregistreerd als kiezer buiten Nederland? Dan ontvangt u uw stempapieren per post. Heeft u uw briefstembewijs niet ontvangen of bent u deze kwijt? Vraag dan via deze pagina een vervangend briefstembewijs aan.

U kunt geen vervangend briefstembewijs meer aanvragen. De aanvraag voor een vervangend briefstembewijs moest op zijn laatst 3 maart 2023 om 23.59 uur bij de gemeente binnen zijn.

Wat is een briefstembewijs?

Een briefstembewijs is een stempas voor kiezers buiten Nederland. Hiermee kunt u stemmen per brief. Dat is voor kiezers buiten Nederland de standaard manier om te stemmen. Een briefstembewijs wordt alleen per post verstuurd.

Uw briefstembewijs voor de verkiezing kiescollege niet-ingezetenen is vanaf 21 december 2022 per post verzonden. De gemeente stuurt u per e-mail een bericht als uw briefstembewijs is verzonden. Heeft u na enkele weken na ontvangst van dit bericht nog steeds geen briefstembewijs ontvangen? Of bent u het briefstembewijs kwijtgeraakt? Vraag dan een vervangend briefstembewijs aan. U ontvangt het vervangend briefstembewijs per e-mail of per post.

Vervangend briefstembewijs aanvragen

Belangrijke informatie: U kunt geen vervangend briefstembewijs meer aanvragen. De aanvraag voor een vervangend briefstembewijs moest op zijn laatst 3 maart 2023 om 23.59 uur bij de gemeente binnen zijn.
  1. Zorg dat u bent geregistreerd als kiezer buiten Nederland.
  2. Vul het formulier in en print het uit.
  3. Onderteken het ingevulde formulier.
  4. Scan het ondertekende formulier of maak er een foto van.
  5. Maak een kopie van uw geldige identiteitsdocument of maak er een foto van. Dit identiteitsdocument moet geldig zijn op 30 januari 2023. In het formulier staat aangegeven welke identiteitsdocumenten u kunt aanleveren.
  6. U maakt de aanvraag definitief door het ondertekende formulier en de volledige kopie van uw identiteitsdocument te uploaden of per e-mail, of per post te versturen naar de gemeente. Als u het online formulier heeft ingevuld, ontvangt u uitleg over hoe u het formulier moet uploaden. Ook ontvangt u een link naar meer informatie over wat u moet meesturen.
  7. Uw vervangend briefstembewijs wordt naar het e-mail- of postadres verzonden dat u heeft opgegeven.

Belangrijke informatie: Om een vervangend briefstembewijs aan te vragen moet u geregistreerd zijn als kiezer buiten Nederland. En er moet een papieren briefstembewijs naar u zijn verstuurd.

Vervangend briefstembewijs Aruba, Curaçao en Sint Maarten

Woont u op Aruba, Curaçao of Sint Maarten? En vraagt u een vervangend briefstembewijs aan? Dan wordt uw vervangend briefstembewijs naar de Vertegenwoordiging gestuurd. U ontvangt bericht wanneer u het vervangend briefstembewijs bij de Vertegenwoordiging kunt ophalen.

Adreswijziging?

Is het briefstembewijs naar uw oude adres gestuurd? Of naar een verkeerd adres? Dan kunt u via het formulier hierboven een vervangend briefstembewijs aanvragen. In dit formulier kunt u ook de juiste adresgegevens doorgeven.

Meer informatie

Heeft u vragen? De gemeente Den Haag organiseert de verkiezingen voor kiezers buiten Nederland. De Unit Verkiezingen is bereikbaar via telefoonnummer +31 70 353 44 00. Of stuur een e-mail naar kbn.verkiezingen@denhaag.nl.

Zie ook Kiezers buiten Nederland

Gepubliceerd: 3 maart 2023Laatste wijziging: 3 maart 2023