Kiezers buiten Nederland: Aanvragen vervangend briefstembewijs
Bent u geregistreerd als kiezer buiten Nederland? Dan ontvangt u uw stempapieren per post. Heeft u uw briefstembewijs niet ontvangen of bent u deze kwijt? Vraag dan via deze pagina een vervangend briefstembewijs aan.
Wat is een briefstembewijs?
Een briefstembewijs is een stempas voor kiezers buiten Nederland. Hiermee kunt u stemmen per brief. Dat is voor kiezers buiten Nederland de standaard manier om te stemmen. Een briefstembewijs wordt alleen per post verstuurd.
Uw briefstembewijs voor de verkiezing kiescollege niet-ingezetenen is vanaf 21 december 2022 per post verzonden. De gemeente stuurt u per e-mail een bericht als uw briefstembewijs is verzonden. Heeft u na enkele weken na ontvangst van dit bericht nog steeds geen briefstembewijs ontvangen? Of bent u het briefstembewijs kwijtgeraakt? Vraag dan een vervangend briefstembewijs aan. U ontvangt het vervangend briefstembewijs per e-mail of per post.
Vervangend briefstembewijs aanvragen
- Zorg dat u bent geregistreerd als kiezer buiten Nederland.
- Vul het formulier in en print het uit.
- Onderteken het ingevulde formulier.
- Scan het ondertekende formulier of maak er een foto van.
- Maak een kopie van uw geldige identiteitsdocument of maak er een foto van. Dit identiteitsdocument moet geldig zijn op 30 januari 2023. In het formulier staat aangegeven welke identiteitsdocumenten u kunt aanleveren.
- U maakt de aanvraag definitief door het ondertekende formulier en de volledige kopie van uw identiteitsdocument te uploaden of per e-mail, of per post te versturen naar de gemeente. Als u het online formulier heeft ingevuld, ontvangt u uitleg over hoe u het formulier moet uploaden. Ook ontvangt u een link naar meer informatie over wat u moet meesturen.
- Uw vervangend briefstembewijs wordt naar het e-mail- of postadres verzonden dat u heeft opgegeven.
Vervangend briefstembewijs Aruba, Curaçao en Sint Maarten
Woont u op Aruba, Curaçao of Sint Maarten? En vraagt u een vervangend briefstembewijs aan? Dan wordt uw vervangend briefstembewijs naar de Vertegenwoordiging gestuurd. U ontvangt bericht wanneer u het vervangend briefstembewijs bij de Vertegenwoordiging kunt ophalen.
Adreswijziging?
Is het briefstembewijs naar uw oude adres gestuurd? Of naar een verkeerd adres? Dan kunt u via het formulier hierboven een vervangend briefstembewijs aanvragen. In dit formulier kunt u ook de juiste adresgegevens doorgeven.
Meer informatie
Heeft u vragen? De gemeente Den Haag organiseert de verkiezingen voor kiezers buiten Nederland. De Unit Verkiezingen is bereikbaar via telefoonnummer +31 70 353 44 00. Of stuur een e-mail naar kbn.verkiezingen@denhaag.nl.
Gepubliceerd: 3 maart 2023Laatste wijziging: 3 maart 2023