Kiezers buiten Nederland: Aanvragen vervangend briefstembewijs
Bent u geregistreerd als kiezer buiten Nederland? Dan ontvangt u uw stempapieren per post. Daarmee kunt u stemmen per post bij een briefstembureau. Heeft u uw briefstembewijs niet ontvangen of bent u het kwijtgeraakt? Vraag dan via deze pagina een vervangend briefstembewijs aan.
Wat is een briefstembewijs?
Een briefstembewijs is een stempas voor kiezers buiten Nederland. U heeft dit briefstembewijs om te kunnen stemmen per brief. Dat is voor kiezers buiten Nederland de standaardmanier om te stemmen. Een briefstembewijs wordt alleen per post verstuurd. U kunt er ook voor kiezen te stemmen met een kiezerspas of via een volmacht.
Uw briefstembewijs is vanaf 23 december 2020 per post verzonden. De gemeente stuurt u per e-mail een bericht als uw briefstembewijs is verzonden. Heeft u na enkele weken na ontvangst van dit bericht nog steeds geen briefstembewijs ontvangen? Of bent u het briefstembewijs kwijtgeraakt? Vraag dan een vervangend briefstembewijs aan. U kunt het vervangend briefstembewijs ontvangen per post of per e-mail. U mag een eigen retourenvelop en stembiljet-envelop gebruiken om uw stem terug te sturen.
Vervangend briefstembewijs aanvragen
- Zorg dat u bent geregistreerd als kiezer buiten Nederland.
- Vul het formulier in en print het uit
Vraag vervangend briefstembewijs aan - Onderteken het ingevulde formulier.
- Scan het ondertekende formulier of maak er een foto van.
- Maak een kopie van uw geldige identiteitsdocument of maak er een foto van.
- U maakt u de aanvraag definitief door het ondertekende formulier en de kopie van uw identiteitsdocument te uploaden of per post te versturen naar de gemeente.
Als u het online formulier heeft ingevuld, ontvangt u uitleg over hoe u het formulier moet uploaden en een link naar meer informatie over wat u moet meesturen. - Uw vervangend briefstembewijs wordt naar het e-mail- of postadres verzonden dat u heeft opgegeven.
Vervangend briefstembewijs Aruba, Curaçao en Sint Maarten
Woont u op Aruba, Curaçao of Sint Maarten en vraagt u een vervangend briefstembewijs aan? Dan wordt uw vervangend briefstembewijs naar de Vertegenwoordiging gestuurd. U ontvangt bericht wanneer u het vervangend briefstembewijs bij de Vertegenwoordiging kunt ophalen.
Adreswijziging?
Is het briefstembewijs naar uw oude adres gestuurd? Of naar een verkeerd adres? Dan kunt u via het formulier hierboven een vervangend briefstembewijs aanvragen. In dit formulier kunt u ook de juiste adresgegevens doorgeven.
Meer informatie
Heeft u nog vragen? Neem contact op met de afdeling Verkiezingen van de gemeente Den Haag.
Gepubliceerd: 4 januari 2021Laatste wijziging: 22 januari 2021