Praat mee over de toekomst van Den Haag in de Europese Unie

Inwoners van Den Haag kunnen meepraten over de toekomst van Den Haag in de Europese Unie (EU). Zo kunt u meebeslissen over uw toekomst. Ook als u niet veel kennis heeft over de Europese Unie, is uw mening waardevol.

De gemeente organiseert debatten waarin u kunt meepraten. In mei 2022 vond de Begin externe link: Conferentie over de Toekomst van Europa(Externe link), einde externe link. plaats. Daar werd gesproken over onderwerpen die in de stad spelen zoals verkeer, duurzame energie en digitale dienstverlening (hulp via de computer) van de gemeente. En er werd gesproken over internationale onderwerpen.

De gemeente blijft deze gesprekken organiseren. Wilt u meepraten over Haagse en Europese onderwerpen? Stuur dan een mail naar Begin link: europa@denhaag.nl, einde link. . De gemeente nodigt u dan uit voor nieuwe debatten.

In Den Haag worden ook evenementen over Europa gehouden waaraan u kunt meedoen.

9 mei 2023: de Dag van Europa

Den Haag viert elk jaar op 9 mei de Dag van Europa. Deze dag staat in het teken van vrede, vrijheid en veiligheid: thema’s die helaas niet altijd vanzelfsprekend zijn. Ook hijst Den Haag de Europese vlag. Hiermee staat de gemeente samen met inwoners stil bij hoe belangrijk een sterk en verenigd Europa is. Wilt u op 9 mei ook de Europese vlag hijsen? Meld u dan aan via Begin link: europa@denhaag.nl, einde link. . Dan ontvangt u een Europese vlag van de Europese Commissie.

Den Haag doet mee aan verschillende Europese projecten. Hierdoor kan de gemeente Europees geld gebruiken voor projecten in Den Haag. En de stad doet mee met de doelen van Europa.

Europese projecten

Europese doelen

De gemeente doet de komende jaren mee met de doelen van Europa. Dit gebeurt op het gebied van:

Kijk voor meer doelen op de pagina Begin link: Den Haag en de Sustainable Development Goals (SDG’s), einde link. .

Het team Europa & Internationaal van de gemeente brengt lokale en internationale partijen met elkaar in contact. Het team organiseert internationale bezoeken en evenementen.

De taken van team Europa & Internationaal:

• beïnvloeden van Europees beleid en regelgeving
  • belangen van Den Haag in Europa vertegenwoordigen
  • Den Haag zichtbaar maken in Brussel
  • versterken van de banden met andere Europese steden
  • zorgen voor Europese subsidies om lokale projecten te kunnen uitvoeren

Heeft u een vraag over Den Haag en Europa? Of wilt u op de hoogte blijven van nieuwe evenementen via de mailinglijst? Stuur dan een mail naar Begin link: europa@denhaag.nl, einde link. .