Debora Lootsma – Stadsdeeldirecteur Haagse Hout

Debora Lootsma is sind 2019 stadsdeeldirecteur van Haagse Hout.

Debora Lootsma

Voornaam
Debora
Achternaam
Lootsma

Persoonlijk woord

‘Sinds 1 februari 2019 ben ik stadsdeeldirecteur van het mooie stadsdeel Haagse Hout.

Na mijn studies Culturele Antropologie en Bestuurskunde startte ik mijn carrière met mijn voeten in de klei: ik begeleidde TBS-gestelden in een kliniek onder de rook van Rotterdam, asielzoekers in Den Haag en alleenstaande minderjarige asielzoekers in Rotterdam en Vlaardingen. Daarna werkte ik in diverse stadsdelen (Segbroek, Loosduinen, Leidschenveen-Ypenburg en de Schilderswijk in stadsdeel Centrum) voor de gemeente Den Haag. Na een uitstapje van 11 jaar bij de gemeente Rotterdam, waar ik o.a. gebiedsdirecteur was in het stadsdeel Kralingen-Crooswijk, ben ik nu weer “terug op het nest” in Den Haag.

Als stadsdeeldirecteur van Haagse Hout mag ik me bezighouden met van alles: van een losliggende stoeptegel tot het miljoenen kostende Central Innovation District, van het samen met bewoners opknappen van een speeltuintje of pleintje tot grote projecten zoals de energietransitie in Mariahoeve. Er gebeurt genoeg.

Wat voor mij telt zijn de mensen die in het stadsdeel wonen en mijn collega’s met wie ik voor Haagse Hout werk. Mijn team en ik zijn verantwoordelijk voor de sociale en fysieke leefbaarheid in Haagse Hout. We zetten ons in om mensen hier prettig te laten vertoeven en we bieden een luisterend oor en een helpende hand voor bewoners met ideeën, klachten en zorgen over hun wijk.

We zijn ook onderdeel van de gemeente die participatie hoog in het vaandel heeft. We staan dan ook dicht bij de bewoners en hun vertegenwoordigers. Dat vind ik heel belangrijk. We proberen goed te luisteren naar meldingen, klachten en kritiek. We gaan ermee aan de slag om zaken in het stadsdeel te verbeteren.

We zijn (in Mariahoeve en Marlot) gestart met het opstellen van een wijkagenda. Een agenda per wijk waarin we samen met bewoners bepalen wat de prioriteiten zijn, wat er moet gebeuren en wat voor concrete maatregelen we daarvoor kunnen bedenken. Zo wil ik samen met mijn team het stadsdeel een stukje mooier maken.

Haagse Hout bestaat uit de wijken: Benoordenhout, Bezuidenhout (West, Midden en Oost), Mariahoeve en Marlot. Haagse Hout strekt zich uit van het Centraal Station tot aan Wassenaar en ligt tussen Voorburg en Scheveningen. Het stadsdeel is een mix van mensen, van lommerrijke groengebieden en verstedelijkte woonwijken. In Haagse Hout kun je genieten van het groen, maar ook midden in de drukte van de grote stad verkeren. Je kunt er lekker eten en drinken, wandelen en winkelen. Ik trek er graag met de fiets op uit om het stadsdeel te verkennen. Haagse Hout is voor mij het mooiste stadsdeel van de hele wereld!’

E-mail: Begin link: haagsehout@denhaag.nl, einde link.