Coronavirus: wijzigingen dienstverlening

De gemeente heeft de dienstverlening aangepast, ter bescherming van de klanten, bezoekers en medewerkers en om verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te voorkomen. Hiermee volgt de gemeente de landelijke richtlijnen. In dit overzicht leest u wat dit voor u kan betekenen. Deze pagina wordt aangevuld als er nieuwe wijzigingen zijn.

Regels in gebouwen van de gemeente

Maximum aantal mensen in publieke ruimtes

Er is een maximum gesteld aan het aantal mensen dat tegelijk in de publiek toegankelijke ruimtes van de gemeente mag zijn, zoals het Atrium van het Stadhuis Spui en stadskantoor Leyweg.

Dat aantal is afhankelijk van de stap in het versoepelingsplan van de rijksoverheid. Vanaf 26 juni 2021 mag er in het Stadhuis maximaal 1 persoon per 5 vierkante meter aanwezig zijn en op stadskantoor Leyweg maximaal 50 personen in totaal.

Daardoor kan er een vertraging zijn in het maken van een afspraak. Houd u er ook rekening mee dat u bij de ingangen van het Stadhuis Spui en stadskantoor Leyweg even moet wachten.

Kom alleen

Om de dienstverlening zo goed mogelijk door te laten gaan, kunnen alleen de mensen die nodig zijn voor de afspraak naar binnen. Dit betekent dat u alleen moet komen, tenzij het niet anders kan. De beveiliging controleert het aantal mensen in de publieke ruimtes. Volg hun aanwijzingen op zodat iedereen veilig blijft.

Publiekszaken

Overzicht maatregelen Publiekszaken tegen het coronavirus

De gemeente volgt de landelijke richtlijnen tegen het coronavirus. Om uzelf, de andere bezoekers en de medewerkers van de gemeente te beschermen, moet u zich goed aan alle maatregelen houden:

  • Houd altijd minstens 1,5 meter afstand tot anderen.
  • Was uw handen regelmatig.
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Geen handen schudden.
  • Blijf thuis als u verkouden bent.
  • Bent u verkouden, zeg dan alstublieft uw afspraak af. Mocht u verkouden zijn en toch langskomen, dan wordt u niet geholpen. Er wordt een nieuwe afspraak met u gemaakt.
  • Als iemand in uw gezin koorts heeft of het benauwd heeft, moet het hele gezin thuisblijven.
  • Als u niet met anderen op de afspraak aanwezig hoeft te zijn, kom dan alleen.
  • Kom niet eerder dan 15 minuten voor uw afspraak en houd er rekening mee dat u misschien moet wachten.
  • De gemeente vraagt u zoveel mogelijk met de pinpas of contactloos te betalen aan de balies van het Stadhuis Spui en stadskantoor Leyweg.

Gemeente werkt op afspraak

Om meer dan 550.000 Hagenaars goed van dienst te kunnen zijn, werkt de gemeente op afspraak. Zo kan de gemeente tijd voor u reserveren en bent u er zeker van dat u goed en snel geholpen wordt.

Afspraak is afspraak

Om dit voor iedereen goed te laten werken is het belangrijk om een aantal basisregels met elkaar af te spreken. De gemeente vraagt u dringend:

  • om op tijd op de afspraak te komen
  • alle benodigde documenten mee te nemen die vermeld staan bij het product
  • dat u zich zo snel mogelijk afmeldt als u onverwacht niet kunt komen
  • om u te houden aan alle maatregelen rond het coronavirus.

Afspraak maken

U kunt een afspraak maken via 14 070 of via de website, dit wordt per product vermeld.

Lukt het niet om op tijd een afspraak te maken via de website, dan kunt contact opnemen met 14 070. Zij bekijken dan of het nodig is de afspraak te vervroegen.

Afspraak verzetten of afzeggen

Wilt u uw afspraak verzetten of afzeggen? Dit kan via de links in de bevestigingsmail die u kreeg toen u de afspraak maakte.

Zie ook: Openingstijden en locaties stadsdeelkantoren.

Huwelijkssluitingen op gemeentelijke locaties

Vanwege de grootte van de trouwzalen op Stadhuis Spui, Stadskantoor Leyweg en op het Oude stadhuis Groenmarkt is het aantal zitplaatsen beperkt. Op deze manier kan iedereen een onderlinge afstand van 1,5 meter aanhouden. Het maximaal aantal toegestane personen is per locatie:

  • Stadhuis Spui: maximaal 25 zittende personen om de onderlinge afstand van 1,5 meter te kunnen waarborgen. Dit is inclusief bruidspaar, getuigen en een fotograaf.

  • Stadhuis Groenmarkt: maximaal 15 zittende personen om de onderlinge afstand van 1,5 meter te kunnen waarborgen. Dit is inclusief bruidspaar, getuigen en een fotograaf.

  • Stadskantoor Leyweg: maximaal 15 zittende personen om de onderlinge afstand van 1,5 meter te kunnen waarborgen. Dit is inclusief bruidspaar, getuigen en een fotograaf.

Deze maatregel geldt vanaf donderdag 19 november 2020.

Let op!
Staanplaatsen zijn niet toegestaan.

Het is toegestaan om de plechtigheid te livestreamen voor de mensen die er niet bij kunnen zijn. U moet dat wel zelf organiseren. In publieke ruimten of waar veel mensen bij elkaar zijn wordt zoveel mogelijk een mondneusmasker gedragen.

Huwelijkssluiting op vrije locaties en op het strand

Kijk voor meer informatie over trouwen op vrije locaties en op het strand op: Trouwen op een vrije locatie.

Adviescommissie Bezwaarschriften

De zittingen van de Adviescommissie Bezwaarschriften (ACB) gaan weer door. Er zijn wel minder zittingen. Ook mag er een maximaal aantal personen bij de zitting zijn. Het kan daardoor zijn dat zittingen en uitspraken daarop vertraging oplopen.

Als u vindt dat in uw zaak ook zonder zitting uitspraak kan worden gedaan, dan kunt u een e-mail sturen naar ACB@denhaag.nl. Zijn ook de andere partijen het daarmee eens? Dan kijkt de ACB of ze direct uitspraak kan doen.

Advies- en Informatiebalies Sociale Zaken

De Advies en Informatiebalies zijn open van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur.

Wilt u een afspraak maken met 1 van de medewerkers van de Advies- en Informatiebalie? Of wilt u een afspraak verzetten of afzeggen? Bel dan met de klantenservice op telefoonnummer (070) 353 75 00.

Heeft u een vraag of heeft u hulp nodig, dan bent u van harte welkom tijdens de vrije inloop. Houd u zich daarbij aan de Regels in gebouwen van de gemeente.
Kijk voor meer informatie op de pagina Contact met SZW.

AV 070

Er zijn andere voorwaarden voor het reizen met AV 070. Kijk voor meer informatie op de pagina AV 070 reserveren of annuleren.

Bibliotheken

Kijk voor meer informatie over de bibliotheken op de website van Bibliotheek Den Haag.

Centrum Jeugd en Gezin (CJG)

Om alle gezinnen in Den Haag de zorg te geven die zij nodig hebben werkt CJG op afspraak. Deze maatregelen zijn vanwege de beperkte ruimte in het CJG belangrijk. Zo kunnen bezoekers 1,5 meter afstand houden van elkaar. Daarnaast geldt voor de veiligheid een deurbeleid. Dat betekent het CJG de gezondheid aan de deur controleert en 1 begeleider per kind toelaat. Kijk voor meer informatie op cjgdenhaag.nl.

Daklozenopvang

De gemeente heeft samen met de Kessler Stichting, het Leger des Heils en het Rode Kruis 2 extra opvanglocaties voor daklozen geopend om het risico op verspreiding van het coronavirus te minimaliseren. Beide locaties bieden 24 uurs opvang. De opvang is in beperkte groepen. Wie nu al gezondheidsklachten heeft wordt apart opgevangen. Wie net dakloos is geworden en nog geen contact heeft gehad met het Daklozenloket, kan zich bij dit loket melden.

Educatieve tuinen

Alle educatieve tuinen zijn gesloten. Er zijn dus geen lessen, activiteiten en bijeenkomsten.

Gemeentelijke ombudsman, jeugdombudsman en Den Haag Meldt

Ons kantoor is gesloten in verband met de aangescherpte coronamaatregelen. Ons inloopspreekuur is vervangen door een telefonisch spreekuur. Dit spreekuur vindt elke woensdagmiddag tussen 13.00 en 15.00 uur plaats. Hiervoor kunt u van tevoren een afspraak maken door een e-mail te sturen naar ombudsman@denhaag.nl of te bellen met (070) 752 8200. Op het afgesproken tijdstip wordt u dan gebeld door een medewerker van de ombudsman.

Bereikbaarheid Den Haag Meldt
Voor Den Haag Meldt zijn wij telefonisch van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur (070) 353 80 00, per e-mail (denhaagmeldt@denhaag.nl) en via de website (www.denhaagmeldt.nl) bereikbaar. U kunt ook een afspraak maken voor het spreekuur.

Klachten kunt u per mail en via de website indienen. Meer informatie hierover vindt u op ombudsman-denhaag.nl, jeugdombudsmandenhaag.nl en denhaagmeldt.nl.

Hou van je Huis-punten

In verband met het coronavirus zijn alle Hou van je Huis-punten alleen open op afspraak. Medewerkers zijn wel telefonisch of via het contactformulier bereikbaar. Kijk voor meer informatie op Advies van Hou van je Huis.

Ondernemersportaal

Het inloopspreekuur van het Ondernemersportaal gaat voorlopig niet door. Het Ondernemersportaal is te bereiken via telefoon of e-mail van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 tot 17.00 uur. Bel voor vragen naar (070) 353 60 04 of stuur een e-mail naar ondernemersportaal@denhaag.nl. Meer informatie op de website Ondernemersportaal.

Parkeren

Aanvragen parkeerkaarten weer mogelijk

Per 1 september kunt u weer een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Ook kunt u weer een bewonersparkeervergunning voor gehandicapten (BVG) of gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Heeft u vragen over uw aanvraag of wijziging? Neem dan contact op met de afdeling Parkeren.

Servicepunten Arbeid

Door het coronavirus zijn alle locaties gesloten. De begeleiding en hulp bij vragen gaan wel digitaal door. U kunt de Servicepunten bellen, telefoon 06 10 30 73 24 of mailen via servicepuntarbeid@denhaag.nl.

Welstands- en Monumentencommissie

Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, vinden de vergaderingen van de Welstands- en Monumentencommissie als videoconferentie plaats. Kijk voor meer informatie op de pagina Agenda's vergaderingen Welstands- en Monumentencommissie.

Zwembaden

Lees alle regels rondom zwemmen op de pagina denhaag.nl/zwemmen.

Zie ook: denhaag.nl/coronavirus

Gepubliceerd: 25 juni 2021Laatste wijziging: 21 september 2021