Gemeente Den Haag aangesloten op Berichtenbox MijnOverheid

De gemeente Den Haag is aangesloten op de Berichtenbox: uw persoonlijke brievenbus op mijn.overheid.nl. Hierin ontvangt u digitale post van de overheid. De Berichtenbox is overzichtelijk, veilig en altijd beschikbaar.

Belastingzaken is het 1e onderdeel van de gemeente dat gebruikmaakt van de Berichtenbox. U kunt post over gemeentebelastingen dus voortaan (ook) digitaal ontvangen.

Heeft u al een Berichtenbox?

Log dan in op mijn.overheid.nl met uw DigiD en geef gemeente Den Haag toestemming om digitale post naar u toe te sturen. Dat doet u door een vinkje aan te zetten bij gemeente Den Haag.

Heeft u nog geen Berichtenbox?

Registreer u dan eerst op mijn.overheid.nl

Woonlastennota digitaal en per post

Elk jaar krijgt u in februari de woonlastennota van Belastingzaken. De papieren versie wordt net als voorgaande jaren per post verzonden. Gebruikt u de Berichtenbox? Dan krijgt u de nota zowel per post als digitaal via de Berichtenbox.
U kunt ook aangeven dat u de woonlastennota alleen digitaal wilt ontvangen. Dit scheelt papier en verzendkosten. Kies ook voor papiervrij en help het milieu.

Wat is er anders aan de digitale woonlastennota?

De digitale woonlastennota is hetzelfde als de papieren versie. In de Berichtenbox is de ruimte voor documenten beperkt, daarom kan Belastingzaken niet alle documenten die u op papier krijgt ook digitaal meesturen. Via de Berichtenbox krijgt u het aanslag-/beschikkingsbiljet, de toelichting en de folder.
Als uw woonlastennota langer is dan 1 pagina (bijvoorbeeld als er sprake is van meerdere panden) dan krijgt u later de specificatiestaat toegezonden. In verband met de beperkte ruimte in de Berichtenbox kan deze niet digitaal worden verzonden en komt deze nog per post. U kunt dan helaas nog niet alleen digitaal uw post ontvangen.

Video

Gemakkelijk en snel aan de slag met de Berichtenbox? Bekijk de korte instructievideo (YouTube-kanaal van de gemeente):

Video Berichtenbox

DigiD machtigen

U kunt in de Berichtenbox gebruikmaken van de machtiging om voor iemand anders berichten te lezen of door iemand anders uw berichten te laten lezen. Dit is handig voor bijvoorbeeld mensen die hulp nodig hebben met hun belastingzaken en voor partners die elkaars zaken regelen.
Met DigiD machtigen geeft u iemand anders toestemming om met zijn eigen DigiD uw overheidszaken namens u te regelen. U bepaalt zelf waarvoor u iemand machtigt en voor hoe lang.
Het werkt als volgt:

Iemand machtigen (Iemand gaat mij helpen)

  1. Ga naar machtigen.digid.nl en log in met uw DigiD.
  2. Kies de menu optie ‘Iemand machtigen’.
  3. Selecteer de dienst waarvoor u iemand wilt machtigen.
  4. Geef aan hoe lang de machtiging geldig moet zijn.
  5. U ziet nu een machtigingscode op het scherm. Geef deze code aan de persoon die u gaat helpen samen met uw Burgerservicenummer (BSN).

Gemachtigd worden (Ik ga iemand helpen)

  • Als u nog geen machtigingscode heeft:
  1. Ga naar machtigen.digid.nl en log in met uw DigiD.
  2. Kies de menu optie ‘Gemachtigd worden’.
  3. Voer het BSN en geboortedatum in van de persoon die u gaat helpen
  4. Selecteer de dienst waarvoor u gemachtigd wilt worden.
  5. Stel in hoe lang de machtiging geldig moet zijn.
  6. De machtigingscode wordt per post verstuurd naar het woonadres van de persoon die u gaat helpen.
  • Als u al een machtigingscode heeft gekregen:
  1. Ga naar machtigen.digid.nl en log in met uw DigiD.
  2. Kies de menu optie ‘Activeren’.
  3. Vul de machtigingscode en het BSN nummer in van de persoon die u gaat helpen. De machtiging is nu geactiveerd.

Lees meer over DigiD machtigen op www.digid.nl/machtigen.

Gepubliceerd: 6 april 2018Laatste wijziging: 17 januari 2020