Paspoort en identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland aanvragen

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? U kunt bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat in het land waar u woont een nieuw reisdocument aanvragen. Ook kunt u, als u op bezoek bent in Nederland voor bijvoorbeeld vakantie of zakenreis, een nieuw reisdocument aanvragen in diverse gemeenten waaronder Den Haag.

Dit geldt voor een paspoort, tweede paspoort, zakenpaspoort en identiteitskaart.

Waar aanvragen

U kunt terecht bij de gemeenten Den Haag, Enschede, Maastricht, Echt-Susteren, Oldambt, Bergen op Zoom, Montferland, Bergeijk, Venlo, Breda, Sluis en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol.

Voor wie?

Voor alle Nederlanders die in het buitenland wonen.

    Voorwaarden

    • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
    • U bent uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP).
    • Het paspoort en de identiteitskaart blijven eigendom van de staat. Daarom mag u ze niet weggooien of vernietigen als ze zijn verlopen. U moet uw oude paspoort of identiteitskaart inleveren als u het nieuwe krijgt. Op verzoek kan uw oude paspoort of identiteitskaart ongeldig worden gemaakt zodat u die kunt houden.

      Meenemen bij het aanvragen

      • Een pasfoto. Er gelden strenge eisen voor de pasfoto. Bekijk deze eisen op de website van de Rijksoverheid.
      • Alle reisdocument(en). Neem alle reisdocumenten die u heeft mee, ook eventuele buitenlandse paspoorten als u meer nationaliteiten dan alleen de Nederlandse heeft. De gemeente neemt de verlopen Nederlandse reisdocumenten in.
      • Is uw reisdocument gestolen? Dan vult u een verklaring van vermissing in bij de aanvraag van een nieuw reisdocument.
      • Bewijsstukken van verblijf in het buitenland. Dit is nodig om uw nationaliteit vast te stellen.
        Bijvoorbeeld: een geldige verblijfsvergunning of een verklaring van de bevoegde autoriteiten omtrent uw verblijf en nationaliteit. De verklaring mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Het moeten de originele documenten zijn.
      • Indien noodzakelijk: aanvullende documenten waarmee u uw Nederlandse nationaliteit bewijst. Uw oude paspoort of identiteitskaart bewijst niet dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Het geeft alleen aan dat u op het moment van afgifte van dat reisdocument de Nederlandse nationaliteit had. Op www.nederlandwereldwijd.nl kunt u per land nakijken welke documenten u moet overleggen voor een aanvraag van een Nederlands reisdocument. Documenten die u voor een aanvraag bij een Nederlandse ambassade of consulaat moet overleggen, moet u ook overleggen voor een aanvraag bij de gemeente.
        • Indien u een andere nationaliteit heeft verkregen, neem dan documenten mee over hoe en wanneer u deze nationaliteit heeft verkregen.
        • Woont u in Caribisch Nederland? Dan heeft u ook de volgende documenten nodig:

          • een Nederlands reisdocument
          • een bewijs van inschrijving of uitschrijving met vermelding van uw nationaliteit van de CAS-eilanden (Curaçao, Aruba en Sint Maarten). Dit bewijs mag maximaal 6 maanden oud zijn. Komt u van de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) dan heeft u dit niet nodig.
          • Indien u een andere nationaliteit heeft verkregen, neem dan documenten mee over hoe en wanneer u deze nationaliteit heeft verkregen.
          • Ook als u deze documenten heeft, kan de gemeente verder onderzoek doen naar uw nationaliteit via Caribisch Nederland.
        • Bent u nooit in Nederland ingeschreven geweest? Dan heeft u in een aantal gevallen ook uw originele geboorteakte en de huwelijksakte van uw ouders nodig. Dit is niet nodig als u in Den Haag bent geboren en/of uw ouders in Den Haag zijn getrouwd. Het is ook niet nodig als u in het buitenland bent geboren en/of uw ouders in het buitenland zijn getrouwd en deze buitenlandse akten zijn omgezet in Nederlandse akten bij Landelijke Taken van de gemeente Den Haag.
        Buitenlandse akten zijn niet automatisch rechtsgeldig in Nederland. Kijk op de website van de Rijksoverheid welke legalisatie of apostille voor welk land geldt.
        • Vraagt u een reisdocument voor uw kind aan?
          Dan heeft u schriftelijke toestemming nodig van degenen die het gezag hebben en moet uw kind aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van het reisdocument. Voor het geven van toestemming kunt u het formulier Verklaring toestemming reisdocument gebruiken. Ook is een verklaring nodig van de bevoegde autoriteiten omtrent verblijf en nationaliteit van de Nederlandse ouder(s) én het kind. De verklaring mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Het moeten originele documenten zijn.
        • Bent u jonger dan 18 jaar en vraagt u een paspoort aan of bent u jonger dan 12 jaar en vraagt u een identiteitskaart aan?

          • Neem (een kopie van) het geldig legitimatiebewijs mee van beide ouders of degenen die het ouderlijk gezag hebben.
          • Zorg ook voor hun toestemming. Hiervoor kunt u het formulier Verklaring toestemming reisdocument gebruiken. Neem het ingevulde formulier mee.
        Formulier Verklaring toestemming reisdocument (PDF, 102,5 kB)

        Eisen aan de taal

        Kijk voor de eisen aan de taal waarin de documenten zijn opgesteld bij vertalingen van buitenlandse documenten.

        Aanvragen

        Dit kan in Den Haag alleen op afspraak bij stadsdeelkantoor Centrum.

        Vanwege grote drukte is het verstandig om uw afspraak ver van te voren te plannen.

        Afspraak maken

        • U komt persoonlijk naar de afspraak.
        • Bij de aanvraag krijgt u meestal te horen wanneer u uw reisdocument kunt afhalen. In andere gevallen wordt u gebeld zodra het klaar ligt.
        • U haalt uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk af op stadsdeelkantoor Centrum. Dit moet u binnen 3 maanden na uw aanvraag doen. Daarna wordt het document ongeldig en is de gemeente verplicht het te vernietigen. Wilt u na deze 3 maanden toch een reisdocument? Dan moet u een nieuwe aanvraag doen en opnieuw betalen.

        Kosten

        • (zaken- en tweede) paspoort voor 18 jaar en ouder: € 100,75 (2019: € 107,60)
        • (zaken- en tweede) paspoort tot 18 jaar: € 87,40 (2019: € 90,15)
        • identiteitskaart 18 jaar en ouder: € 89,50 (2019: € 96,10)
        • identiteitskaart tot 18 jaar: € 67,45 (2019: € 69,20)

        U betaalt deze kosten bij uw aanvraag aan de balie op stadsdeelkantoor Centrum. Daar kunt u pinnen en contant betalen.

        Tarieven gelden in 2018.

        Hoe lang duurt het?

        De standaard doorlooptijd voor een complete aanvraag van een paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland is 3 werkdagen. Deze 3 werkdagen gaan de volgende werkdag in. Doet u bijvoorbeeld op dinsdag de aanvraag dan is uw paspoort of identiteitskaart op vrijdag klaar.

        Pas na ontvangst van alle originele documenten kan met zekerheid worden aangegeven of de aanvraag compleet is, er meer documenten nodig zijn of verder onderzoek nodig is. Als er verder onderzoek nodig is kan de doorlooptijd oplopen tot maximaal 8 weken.

        Geldigheidsduur

        Een paspoort en identiteitskaart zijn 10 jaar geldig als u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent. Als u bij de aanvraag jonger bent dan 18 jaar zijn ze 5 jaar geldig. U mag uw paspoort en identiteitskaart op elk gewenst moment verlengen. U hoeft dus niet te wachten tot ze verlopen zijn.