Afvalstoffenheffing

Ieder huishouden in Den Haag betaalt afvalstoffenheffing. Dat is voor het ophalen en verwerken van afval van de huishoudens. Bedrijven en winkels hoeven dus geen afvalstoffenheffing te betalen.

Op de woonlastennota

De afvalstoffenheffing staat op de woonlastennota. Deze krijgt u meestal in de 1e helft van februari thuisgestuurd.

Voor wie?

De aanslag komt op naam van de gebruiker van een woning.

Let op: Ook als u nog niet woont op uw nieuwe adres, maar daar al wel een energie-aansluiting heeft aangevraagd omdat u aan het verbouwen bent, wordt u gedurende deze periode aangeslagen voor de afvalstoffenheffing.

Kosten

Tarieven afvalstoffenheffing
Huishouden Bedrag 2017
1 persoon € 231,60
2 personen € 260,28
3 personen of meer € 284,76

Voor de afvalstoffenheffing gelden vaste tarieven. Hoeveel u moet betalen, ligt aan hoe groot uw huishouden is. Alleen het aantal personen op een adres bepaalt hoeveel u moet betalen aan afvalstoffenheffing. Het maakt dus niet uit of u veel, weinig of zelfs helemaal geen afval aan de straat zet.

Belastingzaken kijkt in de basisregistratie personen (BRP) hoeveel personen er officieel staan ingeschreven op uw adres op de 1e dag van de periode waarover u belasting betaalt (heffingstijdvak). Meestal telt daarvoor de situatie op 1 januari van het jaar. 

Betalen van de afvalstoffenheffing

Op de woonlastennota staat een termijn van 6 weken genoemd om de afvalstoffenheffing te betalen. Het totale bedrag moet u binnen die termijn betalen. Kiest u voor betaling via automatische incasso? Dan kunt u het bedrag verdelen over maximaal 12 termijnen van een maand.

Bezwaar

Bent u het niet eens met de afvalstoffenheffing die u moet betalen? Dan kunt u daartegen bezwaar maken.

Contact

Contactinformatie Belastingzaken