Uw zoekopdracht
Product

Zorg en ondersteuning vragen (Wmo-melding doen)

Gepubliceerd: 
28 maart 2017
Laatste wijziging: 
28 maart 2017

Woont u thuis en heeft u ondersteuning en/of zorg nodig? Bijvoorbeeld bij het doen van uw huishouden of reizen in de stad of regio? Dan kunt u bij de gemeente een melding hiervoor doen: een Wmo-melding (melding Wet maatschappelijk ondersteuning).

Om een Wmo-melding te doen, kunt u het formulier op deze pagina invullen. De gemeente bekijkt  daarna samen met u welke soorten hulp, voorzieningen, het beste bij uw hulpvraag passen. Het kan zijn dat een medewerker van de gemeente, een consulent, hiervoor contact met u opneemt. Wat u samen met de consulent afspreekt, komt dan in een advies te staan. Met het advies kunt u de voorzieningen aanvragen die u nodig heeft.

Let op! Wanneer u de Wmo-melding doet, krijgt u dus niet direct hulp. U krijgt dan eerst van de gemeente een advies welke hulp u kunt aanvragen.

Formulier invullen

U beantwoordt in het formulier in een aantal stappen vragen over uw situatie. Een stap in het formulier is bijvoorbeeld vragen beantwoorden over uw gezondheid. Al uw antwoorden bij elkaar zijn bedoeld om uw persoonlijke situatie zo goed mogelijk te begrijpen, zodat u de juiste hulp krijgt.

Nodig bij de melding

Zorg dat wanneer u het formulier gaat invullen de volgende gegevens klaar heeft liggen:
  • uw persoonsgegevens
  • gegevens van uw eventuele huisgenoten
  • gegevens over uw gezondheid, bijvoorbeeld:
    • gegevens van uw arts zoals: wat voor arts het is (specialisatie), telefoonnummer
    • als u dat heeft: uw Wlz-besluit van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)

Hulp bij melding doen

Bent u niet gewend formulieren via internet in te vullen? Dan is het verstandig dit samen met iemand anders te doen. 

Als niemand in uw omgeving dit kan doen, dan kunt u langsgaan bij een Servicepunt. Daar zijn medewerkers, cliëntondersteuners, aanwezig die u kunnen helpen met de melding. Zij kunnen ook uw vragen over de Wmo beantwoorden. Kijk voor een Servicepunt bij u in de buurt op de pagina Waar vind ik een Servicepunt?

U kunt voor vragen over de Wmo ook contact opnemen met de klantenservice SZW van de gemeente, via telefoonnummer (070) 353 75 00, maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Doe een Wmo-melding

Persoonlijk plan indienen

In het formulier Wmo-melding kunt u aangeven of u een persoonlijk plan wilt indienen. In het persoonlijk plan kunt u opschrijven hoe u zelf uw ondersteuning zou willen hebben. U kunt binnen 7 dagen na uw melding dit plan naar de gemeente sturen. Dit is niet verplicht. U kunt de volgende informatie in uw plan zetten:

  • Meer informatie over uw situatie.
  • Hoe moet uw ondersteuning er volgens u uitzien?
  • Wat kunt u nog zelf doen om uw probleem (voor een deel) op te lossen?
  • Wat kunnen uw huisgenoten en/of familieleden voor u doen?
  • Welke oplossingen vindt u in de buurt?

Vergeet niet uw naam, adres en burgerservicenummer (BSN) te vermelden in uw persoonlijk plan.

U kunt het plan opschrijven zoals u dat wilt, u hoeft hiervoor geen formulier te gebruiken. Lukt het niet om zelf een persoonlijk plan te schrijven? Dan kunt u het onderstaande voorbeeld bekijken. 

U kunt het plan per e-mail sturen naar: emailbeheer.SZW@denhaag.nl of per post (zonder postzegel) sturen naar:

Gemeente Den Haag
Antwoordnummer 1630
2502 VB Den Haag

Kosten

Het doen van een Wmo-melding is gratis. Ook hulp van de gemeente bij het doen van de melding is gratis.

Hoe lang duurt het?

  • Een medewerker van de gemeente, een consulent, doet onderzoek naar uw melding en u wordt daarna gebeld voor een vervolggesprek.
  • Wanneer het onderzoek klaar is, dan ontvangt u van de consulent een advies over de hulp die u nodig heeft.
  • U krijgt binnen 6 weken na uw melding dit advies over uw hulpvraag. Maar soms is er meer onderzoek nodig. In dat geval neemt de consulent van de gemeente contact met u op.

Gepubliceerd: 
28 maart 2017
Laatste wijziging: 
28 maart 2017