Uw zoekopdracht
Product

Adresonderzoek

Gepubliceerd: 
11 april 2017
Laatste wijziging: 
11 april 2017

Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. U kunt een adresonderzoek ook intrekken.

Vraag een adresonderzoek aan:

Vraag een adresonderzoek aan

Vraag intrekking van een adresonderzoek aan:

Vraag intrekking adresonderzoek aan

Nodig bij uw aanvraag

Adresonderzoek:

Intrekking adresonderzoek:

  • een geldig legitimatiebewijs
  • een huurovereenkomst of een gedeelte van de koopakte (in ieder geval de eerste 3 pagina's en de laatste pagina)
  • de brief die u gekregen heeft van de Unit Beheer en Verstrekkingen (adresonderzoek), dienst Publiekszaken, gemeente Den Haag
  • recent betalingsbewijs (betaling huur of hypotheek)
  • overig bewijs (bijvoorbeeld aansluiting nutsbedrijf)

Maak duidelijke scans van deze documenten en stuur ze als bijlage met het formulier mee. Anders neemt de gemeente uw verzoek niet in behandeling.

Wanneer kunt u een adresonderzoek aanvragen?

Staat iemand op uw adres ingeschreven maar woont die persoon er niet meer? Dan kunt u bij Publiekszaken een adresonderzoek aanvragen. De gemeente controleert dan of iemand op het adres woont dat in de basisregistratie personen (BRP) staat vermeld.

Heeft u of een vorige bewoner iemand toestemming gegeven om zich op uw adres te laten inschrijven met een ‘briefadres’? Als u deze persoon lange tijd niet kunt bereiken of de toestemming voor het briefadres wilt intrekken, kunt u ook een adresonderzoek aanvragen.

Wanneer kunt u een adresonderzoek intrekken?

Heeft u een adresonderzoek aangevraagd en wilt u dit intrekken? Of heeft u een brief van de gemeente ontvangen waarin staat dat uw adres in onderzoek gesteld is? Dan kunt u dit verzoek tot adresonderzoek intrekken.

Voorwaarden

U bent eigenaar, huurder of medebewoner van de woning.

Kosten

Geen kosten.

Hoe lang duurt het?


De gemeente streeft ernaar om een adresonderzoek binnen 12 weken af te handelen. Er zijn verschillende factoren die hierbij een rol kunnen spelen. De voortgang van het adresonderzoek is afhankelijk van de beschikbare informatie. In sommige gevallen betekent dit dat de gemeente meer tijd nodig heeft om een adresonderzoek af te ronden.


Aanvragen aan de balie

U kunt een adresonderzoek ook aanvragen aan de balie van Publiekszaken op 1 van de stadsdeelkantoren. Maak daarvoor een afspraak.

Video

Bekijk de video Inschrijving bij de gemeente op het Youtube-kanaal van de gemeente.  

Proef aanpak onterechte inschrijvingen

Vanaf begin april 2017 doet de gemeente een proef om onterechte inschrijvingen aan te pakken. Lees meer over deze proef.


Gepubliceerd: 
11 april 2017
Laatste wijziging: 
11 april 2017