Bijstandsuitkering aanvragen

Woont u in Den Haag? En heeft u geen inkomen? Of te weinig inkomen om van te leven? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Een bijstandsuitkering helpt u zolang u te weinig geld heeft om van te leven. De uitkering stopt als u, of uw gezin, weer genoeg inkomen heeft.

Hoe vraagt u een bijstandsuitkering aan?

U vraagt een bijstandsuitkering in 3 stappen aan.

Stap 1: lees de juiste informatie

Lees eerst de informatie die bij uw leeftijd en situatie hoort:

Stap 2: beantwoord de vragen

Beantwoord daarna de vragen verderop op deze pagina, bij “Komt u in aanmerking voor een bijstandsuitkering?”.

Stap 3: vul het aanvraagformulier in

U komt na de laatste vraag vanzelf bij het juiste aanvraagformulier. Vul dit formulier helemaal in.

Wat heeft u nodig om een aanvraag te doen?

De gemeente heeft persoonlijke informatie van u nodig, om te zorgen dat u de uitkering krijgt waar u recht op heeft. Zorg daarom dat u informatie bij de hand hebt, zoals gegevens over:

  • uzelf en uw persoonlijke situatie
  • uw inkomen, uw spaargeld en vermogen
  • uw woon- en leefsituatie en
  • uw e-mailadres en telefoonnummer, zodat we u kunnen bereiken als iets niet duidelijk is


U heeft ook uw DigiD nodig om in te loggen.

Komt u in aanmerking voor een bijstandsuitkering?

Wilt u weten of u in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering? Vul dan de vragen hieronder in. Als u de vragen heeft beantwoord komt u bij het juiste formulier.

Bent u geboren voor 1965 en heeft u na uw 50e verjaardag meer dan 3 maanden een WW-uitkering ontvangen? Misschien kunt u dan een IOAW-uitkering aanvragen. De gemeente onderzoekt automatisch of u recht heeft op deze uitkering.

Wat zijn de regels bij een bijstandsuitkering?

Hoelang duurt het?

Binnen 8 weken beslist de gemeente over uw aanvraag. U krijgt daarover een brief.

Goed om te weten

Heeft u na 4 weken nog geen bericht ontvangen dat de uitkering is toegekend of afgewezen? Dan kunt u misschien een voorschot krijgen. Bel dan met de klantenservice SZW.

U krijgt ook een uitnodiging voor een eerste gesprek. Hieronder leest u meer over dit intakegesprek.

Hoe gaat het verder?

De gemeente wil u graag leren kennen en helpen. Daarom krijgt u kort na aanvraag een intakegesprek. Dat kan digitaal, telefonisch of door een afspraak op onze locatie.
Tijdens dit intakegesprek kunt u aangeven wat u nodig heeft. Hieronder ziet u waar de gemeente u bij kan helpen.

Uw mogelijkheden voor vervolgafspraken zijn:

  • financiële hulpverlening
  • participatie
  • boostcamp
  • terug naar school
  • werk vinden
  • taaltrajecten
  • sollicitatiecentrum
  • intensieve begeleiding.

Contact

Heeft u nog vragen of problemen met inloggen? Dan kunt u Begin link: contact opnemen met SZW, einde link. . Het telefoonnummer is (070) 353 75 00, bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Contact

Hoe kunnen we helpen?

Chat

Telefoon

14070