Uw zoekopdracht

Ontwerp Noordwal-Veenkade

Gepubliceerd: 27 november 2012 Laatste wijziging: 28 november 2012

Met de nieuwe inrichting krijgt het korte deel van de Noordwal-Veenkade weer zijn historische uitstraling terug. Na 90 jaar wordt de gracht weer geopend en krijgt de omgeving een meer groene uitstraling.

Het korte deel van de Veenkade, bij de Prinsessewal, krijgt een nieuwe inrichting als autoluw voetgangersgebied. Met flexibele paaltjes aan het begin en eind van de straat wordt het korte deel van de Veenkade afgesloten voor doorgaand verkeer. Aan beide kanten van de nieuwe gracht komt een rij met lindebomen, die aansluiten bij de bestaande rij met bomen op het lange deel van de gracht. Vanuit de Paleistuin en vanaf het Piet Heinplein in de richting van de Grote Kerk is er vrij zicht op de gracht.

Bruggen

De Torenstraatbrug wordt vernieuwd, maar houdt wel haar historische uitstraling door de gietijzeren brugleuningen opnieuw te gebruiken. Het brugdek bestaat uit asfalt en straatbakstenen. Tussen de Veenkade/Toussaintkade en de Prinsessewal komt een nieuwe brug. Deze brug is eenvoudig en niet te groot. De brug krijgt dezelfde kleur klinker als de rest van de binnenstad en de brugleuning is dezelfde als die van de brug bij het Piet Heinplein.

Lifthuisjes

Onder de nieuwe gracht komt een volautomatische autoberging. Auto’s worden automatisch in deze ondergrondse parkeergarage geparkeerd nadat de auto het lifthuisje in is gereden en de bestuurder en passagiers uitgestapt zijn.

Lifthuisje

Langs de gracht komen 2 lifthuisjes, 1 aan de Veenkade en 1 aan de Noordwal. De huisjes worden aan beide kanten van de gracht schuin tegenover elkaar geplaatst. Ze zijn ontworpen door een architect en om ze zo transparant mogelijk te houden, worden ze grotendeels van glas gemaakt.

Materialen

Langs de gracht en aan de gevels van de Noordwal en Veenkade komen klassieke lantaarns te staan. Het aantal masten bij de Torenstraatbrug wordt minder, omdat ze zoveel mogelijk worden gecombineerd voor verschillende functies, zoals de bovenleiding voor de tram, verlichting en verkeerslichten. Voor de stoepen, de stroken voor het in- en uitgaand verkeer van de parkeergarage en het autoluwe gebied aan de Veenkade worden ook de klinkers uit de binnenstad gebruikt. De fietsstrook en de weg op de Noordwal krijgen ook asfalt.

PDF bestandDefinitief ontwerp  (PDF, 2223 kB)